“Museum eller lekplats för barn?”

Västmanlands läns museum
Rankad som nr 9 av 49 saker att göra i Västerås
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: På Karlsgatan 2 mitt i stan ligger vårt och ditt länsmuseum. Museet är öppet för alla och delar lokaler med Västerås konstmuseum. Hos oss finns det mycket att välja på. Du kan besöka våra utställningar, gå på visningar eller få hjälp av vår personal som svarar på dina frågor om till exempel arkiv med gamla böcker och föremål eller hur man kan vårda gamla byggnader. Du kan studera och läsa böcker i vårt faktarum eller bara vila en stund i kaféet, där du kan äta lunch eller fika. Du kan också handla i museets butik. Vi har ansvar för länets kulturarv, sådant som finns kvar från förr och vi vill ge besökarna en möjlighet att uppleva och lära sig något nytt genom till exempel föreläsningar, visningar, utställningar och projekt.
Praktisk information: Anpassat för rullstol, Mat finns att köpa, Skåp/förvaring, Barnvagnsparkering, Aktiviteter för små barn, Trappor/hiss, Aktiviteter för större barn
Omdömet skrevs 7 april 2018 från mobil enhet

I stort sett allt i utställningen är anpassat så barn kan leka där. Mycket tråkigt då det är en fin samling med bra pedagogiska idéer och det är väl inte meningen att man exkluderar vissa besökare som inte är där med barn? Viktiga historiska händelser, t.ex. hur staden och dess invånare påverkades av Kalla kriget, göms undan för att ge plats för saker som barn och vuxna kan leka med.

1  Tack Bosse B
Annika H, Informationsansvarig på Västmanlands läns museum, svarade på det här omdömetSvarade 11 maj 2018

Vad tråkigt att du inte tyckte om utställningarna om Västmanlands historia på länsmuseet. För att förtydliga är detta inte en utställning om Västerås historia. I Västerås finns tyvärr inget stadsmuseum och vårt uppdrag som länsmuseum är att berätta länets historia. Eftersom det handlar om en period på ca 10 000 år från forntid till år 2000 blir det ett urval och inriktning på olika teman i varje tidsperiod. Andra teman och berättelser måste tyvärr väljas bort. Utställningarna vänder sig till alla åldrar; det har varit viktigt för oss att även inkludera barnen och inte anordna särskilda barnhörnor. Därför finns lekmiljöer mitt i utställningen bland faktatexter och föremål. Vår tanke är att skapa generationsövergripande möten och förhoppningsvis nyfikenhet och intresse för historien. För den som vill veta mer finns våra så kallade basstationer i utställningarna där det finns mer fakta att läsa i skärmar. Det koncept vi valt kanske inte passar alla, men många har uttryckt positiv kritik - både barn och vuxna. Varmt välkommen åter!

Omdömet skrevs 22 februari 2018 från mobil enhet

Finna alltid något att se och uppleva på länsmuseet i Västerås. Bra pedagoger med mycket kunskap och det är ofta roliga inslag som gör det spännande för både barn och vuxna.

Tack Jonna N

Tack för din recension och dina fina ord om våra pedagoger. Varmt välkommen åter!

Omdömet skrevs 15 november 2017 från mobil enhet

Ett väldigt imponerande och fräscht museum. Säkerligen ett toppenställe för skolklasser med massor av intressant information. Dock hade vi gärna sett mer om Västerås kronologiska utveckling. Kanske "missade vi skogen för alla träd".
Men vi går gärna hit igen med barnbarn.

Tack Klas F

Tack för din recension! För att förtydliga är detta inte en utställning om Västerås historia. I Västerås finns tyvärr inget stadsmuseum och vårt uppdrag som länsmuseum är att berätta länets historia. Eftersom det handlar om en period på ca 10 000 år från forntid till år 2000 blir det ett urval och inriktning på olika teman i varje tidsperiod. Andra teman och berättelser måste tyvärr väljas bort.
Utställningarna vänder sig till alla åldrar; det har varit viktigt för oss att även inkludera barnen och inte anordna särskilda barnhörnor. Därför finns lekmiljöer mitt i utställningen bland faktatexter och föremål. Vår tanke är att skapa generationsövergripande möten och förhoppningsvis nyfikenhet och intresse för historien. För den som vill veta mer finns våra så kallade basstationer i utställningarna där det finns mer fakta att läsa i skärmar. Varmt välkommen åter!

Omdömet skrevs 25 oktober 2017

När vi var där så handlade utställningen om Forntiden, Medeltiden och järnåldern. Bra och pedagogiskt gjort, framförallt för barnen. Vi var på en föreställning som hette "öar" - ett sinnligt installationslaboratorium från Ingrid Oltermans Dans, Fantastiskt bra!!

Tack Kristina P
Annika H, Informationsansvarig på Västmanlands läns museum, svarade på det här omdömetSvarade 26 oktober 2017

Tack för ert besök och den härliga recensionen! Varmt välkommen tillbaka.

Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 6 september 2017

Det fanns en hel del roliga och finurliga saker för barn att leka med eller titta på..Utklädnad till drottning exempelvis. spel på skärmar, tärningsspel på golvet, rum för de allra minsta med små övningsplaster.

Tack Wag420

Tack för ditt besök och den härliga recension. Varmt välkommen tillbaka!

Resenärer som tittade på Västmanlands läns museum tittade också på

Västerås, Västmanlands län

Besökt Västmanlands läns museum? Berätta vad du tyckte!