“Imponerande”

Rankad som nr 9 av 49 saker att göra i Västerås
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: På Karlsgatan 2 mitt i stan ligger vårt och ditt länsmuseum. Museet är öppet för alla och delar lokaler med Västerås konstmuseum. Hos oss finns det mycket att välja på. Du kan besöka våra utställningar, gå på visningar eller få hjälp av vår personal som svarar på dina frågor om till exempel arkiv med gamla böcker och föremål eller hur man kan vårda gamla byggnader. Du kan studera och läsa böcker i vårt faktarum eller bara vila en stund i kaféet, där du kan äta lunch eller fika. Du kan också handla i museets butik. Vi har ansvar för länets kulturarv, sådant som finns kvar från förr och vi vill ge besökarna en möjlighet att uppleva och lära sig något nytt genom till exempel föreläsningar, visningar, utställningar och projekt.
Praktisk information: Aktiviteter för större barn, Trappor/hiss, Aktiviteter för små barn, Barnvagnsparkering, Anpassat för rullstol, Mat finns att köpa, Skåp/förvaring
Omdömet skrevs 15 november 2017 från mobil enhet

Ett väldigt imponerande och fräscht museum. Säkerligen ett toppenställe för skolklasser med massor av intressant information. Dock hade vi gärna sett mer om Västerås kronologiska utveckling. Kanske "missade vi skogen för alla träd".
Men vi går gärna hit igen med barnbarn.

Tack Klas F
Annika H, Informationsansvarig på Västmanlands läns museum, svarade på det här omdömetSvarade 11 maj 2018

Tack för din recension! För att förtydliga är detta inte en utställning om Västerås historia. I Västerås finns tyvärr inget stadsmuseum och vårt uppdrag som länsmuseum är att berätta länets historia. Eftersom det handlar om en period på ca 10 000 år från forntid till år 2000 blir det ett urval och inriktning på olika teman i varje tidsperiod. Andra teman och berättelser måste tyvärr väljas bort.
Utställningarna vänder sig till alla åldrar; det har varit viktigt för oss att även inkludera barnen och inte anordna särskilda barnhörnor. Därför finns lekmiljöer mitt i utställningen bland faktatexter och föremål. Vår tanke är att skapa generationsövergripande möten och förhoppningsvis nyfikenhet och intresse för historien. För den som vill veta mer finns våra så kallade basstationer i utställningarna där det finns mer fakta att läsa i skärmar. Varmt välkommen åter!

Omdömet skrevs 25 oktober 2017

När vi var där så handlade utställningen om Forntiden, Medeltiden och järnåldern. Bra och pedagogiskt gjort, framförallt för barnen. Vi var på en föreställning som hette "öar" - ett sinnligt installationslaboratorium från Ingrid Oltermans Dans, Fantastiskt bra!!

Tack Kristina P
Annika H, Informationsansvarig på Västmanlands läns museum, svarade på det här omdömetSvarade 26 oktober 2017

Tack för ert besök och den härliga recensionen! Varmt välkommen tillbaka.

Omdömet skrevs 6 september 2017

Det fanns en hel del roliga och finurliga saker för barn att leka med eller titta på..Utklädnad till drottning exempelvis. spel på skärmar, tärningsspel på golvet, rum för de allra minsta med små övningsplaster.

Tack Wag420

Tack för ditt besök och den härliga recension. Varmt välkommen tillbaka!

Omdömet skrevs 7 augusti 2017

Västmanlands läns museum har ett föremål som bara det är värt besöket, nämligen nattvardskalken från Poltava.

1697 skänkte Karl XI en uppsättning nattvardskärl i silver till Västmanlands regemente, det ingick en vacker kalk, en vinkanna, en ask och en tallrik för oblater.
Silvret följde med när regementet drog ut i Karl XII:s ödesdigra krig mot Ryssland i mars 1700. Omkring tusen västmanländska soldater gav sig iväg och befäl och manskap bjöds nattvardsvin ur samma silverkalk.Regementspastorn Georg Nothman hade hand om nattvardssilvret. Den 28 juni 1709 var slaget vid Poltava och när pastorn insåg vilken sida som höll på att vinna grävde han ner silvret vid en stor ek.
Svenskarna förlorade slaget och armén kapitulerade senare vid Perevolotjna och gick i rysk fångenskap. En del av dem sändes till straffarbete i Sibirien, andra tvingades bygga upp den nya ryska huvudstaden St Petersburg. Pastor Nothman fördestill Kostroma där han internerades fram tills freden sent omsider slöts i Nystad 1721.
På vägen hem tog han omvägen över Poltava och där grävde han upp

Pastor Nothman tog den långa omvägen över Poltava och grävde upp silverskatten.
Nothman behöll Poltavasilvret för sig själv i sju år och lät gravera in sitt eget namn i det. Inte förrän 1729, när regementet samlades till en första generalmönstring efter kriget, återlämnade han sina nattvardssilvret.Detta silver är det som finns på museet.

3  Tack Martin F

Tack för ditt besök och den fantastiskt härliga recensionen. Varmt välkommen tillbaka!

Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 3 augusti 2017 från mobil enhet

Historia från järnåldern till 70-tal. Separat utställning om makt och frigörelsekamp från förtryck. Liten shop och cafe'. Samlokalisering med konstmuseet.

Tack Jan B

Tack för ditt besök och din recension. Varmt välkommen tillbaka!

Resenärer som tittade på Västmanlands läns museum tittade också på

Västerås, Västmanlands län

Besökt Västmanlands läns museum? Berätta vad du tyckte!