“Poltava silvret!!”

Rankad som nr 9 av 26 saker att göra i Västerås
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: På Karlsgatan 2 mitt i stan ligger vårt och ditt länsmuseum. Museet är öppet för alla och delar lokaler med Västerås konstmuseum. Hos oss finns det mycket att välja på. Du kan besöka våra utställningar, gå på visningar eller få hjälp av vår personal som svarar på dina frågor om till exempel arkiv med gamla böcker och föremål eller hur man kan vårda gamla byggnader. Du kan studera och läsa böcker i vårt faktarum eller bara vila en stund i kaféet, där du kan äta lunch eller fika. Du kan också handla i museets butik. Vi har ansvar för länets kulturarv, sådant som finns kvar från förr och vi vill ge besökarna en möjlighet att uppleva och lära sig något nytt genom till exempel föreläsningar, visningar, utställningar och projekt.
Praktisk information: Barnvagnsparkering, Anpassat för rullstol, Skåp/förvaring, Mat finns att köpa, Aktiviteter för större barn, Trappor/hiss, Aktiviteter för små barn
Omdömet skrevs 7 augusti 2017

Västmanlands läns museum har ett föremål som bara det är värt besöket, nämligen nattvardskalken från Poltava.

1697 skänkte Karl XI en uppsättning nattvardskärl i silver till Västmanlands regemente, det ingick en vacker kalk, en vinkanna, en ask och en tallrik för oblater.
Silvret följde med när regementet drog ut i Karl XII:s ödesdigra krig mot Ryssland i mars 1700. Omkring tusen västmanländska soldater gav sig iväg och befäl och manskap bjöds nattvardsvin ur samma silverkalk.Regementspastorn Georg Nothman hade hand om nattvardssilvret. Den 28 juni 1709 var slaget vid Poltava och när pastorn insåg vilken sida som höll på att vinna grävde han ner silvret vid en stor ek.
Svenskarna förlorade slaget och armén kapitulerade senare vid Perevolotjna och gick i rysk fångenskap. En del av dem sändes till straffarbete i Sibirien, andra tvingades bygga upp den nya ryska huvudstaden St Petersburg. Pastor Nothman fördestill Kostroma där han internerades fram tills freden sent omsider slöts i Nystad 1721.
På vägen hem tog han omvägen över Poltava och där grävde han upp

Pastor Nothman tog den långa omvägen över Poltava och grävde upp silverskatten.
Nothman behöll Poltavasilvret för sig själv i sju år och lät gravera in sitt eget namn i det. Inte förrän 1729, när regementet samlades till en första generalmönstring efter kriget, återlämnade han sina nattvardssilvret.Detta silver är det som finns på museet.

3  Tack Martin F
Annika H, Informationsansvarig på Västmanlands läns museum, svarade på det här omdömetSvarade 26 oktober 2017

Tack för ditt besök och den fantastiskt härliga recensionen. Varmt välkommen tillbaka!

Omdömet skrevs 3 augusti 2017 från mobil enhet

Historia från järnåldern till 70-tal. Separat utställning om makt och frigörelsekamp från förtryck. Liten shop och cafe'. Samlokalisering med konstmuseet.

Tack Jan B

Omdömet skrevs 14 juni 2017 från mobil enhet

Alldeles i centrum nära järnvägsstationen ligger detta museum inrymt i en gammal fabriksbyggnad. Det är en imponerande byggnad med stor rymd. Till vänster när man kommer in ligger muséet, till höger konstmuséet. Det är ett mycket pedagogiskt museum för hela familjen som sätter in Västmanland i det historiska sammanhanget. Här kan man verkligen leva sig in hur det var att leva i äldre tider. Gratis inträde.

Tack fitzbenedict

Omdömet skrevs 11 juni 2017

Ett riktigt smultronställe. Jag upptäckte att Västerås hade ett länsmuseum när jag en eftermiddag inte visste vad man ska visa turister i Västerås när det regnar. Men detta räddade vår kväll. Vi gick in i både konstutställningen (inget för oss) och länsmuseets Västmanlands utställning. Det var här museet visade sin starka sida. Man fick gå igenom Västmanlands historia från stenåldern till modern tid på ett mycket lekfullt och interaktivt vis. De hade kläder man fick prova, lukter man fick uppleva (mer eller mindre trevliga) och till och med en liten kareokedel med Västmanlandsanknuten musik.

Jag och mina vänner blev som barn igen, vi testade kläder, vi sjöng och lekte runt. MAN FÅR TA OCH RÖRA PÅ ALLT!
Hur fantastiskt var inte det. Dessutom var det ingen annan där när vi besökte museet.

Bäst av allt, Gratis inträde.

En helt fantastisk upplevelse, och nu var vi fyra vuxna människor som var där, Jag är helt säker på att barn också kommer älska denna upplevelse, ett Must-Do i Västerås helt klart!

Tack Linn S

Tack för ditt besök och din härliga recension. Varmt välkommen tillbaka!

Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 31 maj 2017

Intressanta och trevliga utställningar. För att få ut mesta möjliga, ska man nog se till att få en guidad tur. När man har tröttnat på den stora historiska utställningen, kan man gå tvärs över entrén och titta in på konstmuseet. Fina lokaler och dessutom gratis!

Tack Nonno H

Tack för ditt besök och din recension. Varmt välkommen tillbaka!

Resenärer som tittade på Västmanlands läns museum tittade också på

Västerås, Västmanlands län

Besökt Västmanlands läns museum? Berätta vad du tyckte!