Tripadvisor
Uppsala
Publicera
Inkorg
Omdömet skrevs 27 april 2019 från mobil enhet

Mysigt litet hotell med perfekt läge att ge sig ut på upptäcktsfärd i Uppsala. Små söta rum, med sköna sängar. Frukosten saknade ägg och bacon men det gjorde inget då varmt färskt bröd och plättar gjorde både vuxna och barn mer än nöjda. Sköna sängar och bra tv. På negativa sidan, lyhört både inifrån och utifrån och på toaletten var det en oangenäm lukt samt att duschen var väldigt trång. Skulle dock inte tveka att bo här igen.

Datum för vistelsen: april 2019
Tack kicki n
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 21 maj 2019

Tack för att du bodde hos oss på Akademihotellet. Vi är så glada för att ni trivdes bra och uppskattade både rummet och frukosten. Beklagar dock om ni blev störda och att ni inte var nöjda med toaletten, naturligtvis ska det inte lukta och det ska vara åtgärdat. Badrummen har lite olika storlekar men de flesta hotellrum inkl badrum är omkring 15 kvm. Varmt välkommen tillbaka nästa gång ni besöker Uppsala. Jag hoppas då att ni ska trivas ännu bättre och att vi kan överträffa era förväntningar. Mvh Helena Hammarberg, Hotellchef

Omdömet skrevs 16 februari 2019 från mobil enhet

Trevligt litet hotell alldeles vid Domkyrkan. Helt ok rum även om det inte är nyrenoverat, viktigast dock att det är bra städat. Trevlig personal i repan och bra frukost för denna storlek av hotell. Positivt överraskad då detta var en impulsbokning för ett oplanerat besök i Uppsala. Kan varmt rekommendera detta hotell för läget, servicen och i mitt tycke de prisvärda rummen.

Datum för vistelsen: februari 2019
Restyp: Reste ensam
Tack 45bettinaj
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 7 mars 2019

Tack för att du bodde hos oss på Akademihotellet. Vi är så glada för att du hade en bra vistelse. Vi har påbörjat renovering av våra hotellrum med inspiration från 1930-talet då huset byggdes. Hittills har vi renoverat 10 rum. Vi hoppas att du kommer att tycka om dem.

Varmt välkommen tillbaka nästa gång du besöker Uppsala.

Med vänlig hälsning
Helena Hammarberg, Hotellchef

Omdömet skrevs 4 december 2018 från mobil enhet

Trevligt litet hotell som passar för ändamålet att få en god natts sömn. Ligger centralt med närhet till både kultur och restauranger, frukostbuffén får klart godkänt med flera valmöjligheter (mackor,pålägg, fil/yoghurt,müsli , pannkakor, croissant , frukt och ägg). Inredningen känns lite nedgången men sängens kvalitet var det inget fel på, inte utsikten heller.

Datum för vistelsen: november 2018
Restyp: Reste ensam
Tack HannaW151
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 13 december 2018

Hej HannaW151,

Tack för att du bodde hos oss på Akademihotelelt. Vi är så glada för att du hade en bra vistelse och uppskattade läget, hotellet och vår personal. Under förra året påbörjade vi en renovering av våra hotellrum och hittills har vi renoverat åtta rum/badrum med inspiration och detaljer från 1930-talet då huset byggdes. Även frukostmatsalen fick sig en uppfräschning i somras. I januari och under våren renoverar vi ytterligare fyra stycken. Vi hoppas att du kommer att tycka om dem. Varmt välkommen tillbaka!

Mvh Helena Hammarberg, Hotellchef

Omdömet skrevs 16 september 2018 från mobil enhet

Ett stilla litet hotell i Uppsalas äldre delar. Alldeles intill domkyrkan.
Bra storlek på rummen.
Tyst och svalt. Bra personal som gärna bistår med lite av varje.
Frukosten, som ingår, är välsorterad och serveras på våning 1.

Datum för vistelsen: september 2018
Tack Highcoaster
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 22 oktober 2018

Tack för att du bodde hos oss på Akademihotellet. Det gläder oss mycket att du hade en bra vistelse och uppskattade vårt hotell och vårt fina läge i stan. Vi hoppas att du kommer tillbaka till oss snart igen. Välkommen åter.

Mvh Helena Hammarberg, Hotellchef

Omdömet skrevs 7 augusti 2018

En charmig hotellpärla som lockar mer än ett opersonligt lyxhotell i centrum. Ligger mitt i den historiska delen av Uppsala med Domkyrkan, Slottet och Universitetshuset alldeles intill. Detta hotellet med anor från trettiotalet är byggt i gulkalkad sten och är beläget alldeles intill Uppsala Domkyrka som vakar över hotellet nerifrån gräsbacken.

Sagoböckerna med Pelle Svanslös utspelar sig i närheten av hotellet. Pelle Svanslös, Maja Gräddnos och Elaka Måns tassade omkring på kattäventyr på Övre Slottsgatan och Åsgränd. De besökte säkert också Akademihotellets bakgård.

Är gångavstånd till centrum, bara några minuters promenad nerför kullerstensgatorna.

Personalen på hotellet är glada och avspända, öppna och lätta att prata med. Receptionisten Maria, en charmig dam, jobbade de flest dagarna under min veckolånga hotellvistelse, så det är väl henne jag minns bäst av alla, jättetrevlig och hjälpsam. Och kunnig om vad som finns att göra i Uppsala. Hotellchefen verkar ha lyckats få ihop ett bra team.

Prisvärt hotell jämförelsevis. Finns väl ytterligare ett hotell i Uppsala och som huserar i en köpgalleria i närheten av tågstationen som konkurrerar i samma prisklass. Men jag valde att bo personligt och historiskt på Akademihotellet hellre än att sova på ett opersonligt kedjehotell.

Hotellet har totalt drygt 40 rum och fyra våningar. Ingen hotellkoloss. Jag bodde på fjärde våningen med fönsterutsikt mot bakgården och Domkyrkan. Rummet som var ganska stort med charmiga vinklar och vrår, soffa, skrivbord, stor platt-tv och en bekväm säng.
Kaffe och te är gratis för hotellgäster dygnet runt. Kaffeälskare sparar många tjugolappar.

För kvällstörstiga finns en engelsk pub "Williams" alldeles intill hotellet, som serverar hundratals olika ölsorter. För hungriga matgäster rekommenderas det italienska haket "Il Forno Italiano" på samma gata två minuters promenad från hotellet.

Det mesta på hotellet förefall fungera bra. Jag försöker komma på vad jag kan kritisera. Skulle i så fall vara att hotellrummen saknar AC/luftkonditionering - efterlängtat i sommarhettan - men hade i alla fall fått en fläkt insatt på rummet. Frukosttiderna sommartid är 07-10 men om man som jag åt frukost halvtio så var kokta äggen kalla eftersom de lagts fram timmar innan. Ostskivor och smör lite tärda av sommarvärmen som tittade in genom frukostmatsalens fönster. Frukosten är annars okej. Blåbär och lingon till yoghurten var gott.

Kommer jag tillbaka till detta hotell? Ja, självklart!

Datum för vistelsen: augusti 2018
  • Restyp: Reste ensam
Tack Mikael F
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 17 augusti 2018

Hej Mikael F,

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva om din vistelse. Vi är så glada för att du uppskattade vårt hotell och vår personal, vårt fina läge och allt Uppsala har att erbjuda i våra omgivningar.

Vi ser fram emot din nästa vistelse. Välkommen åter!

Med vänlig hälsning,
Helena Hammarberg, Hotellchef