Omdömet skrevs 16 september 2018 från mobil enhet

Ett stilla litet hotell i Uppsalas äldre delar. Alldeles intill domkyrkan.
Bra storlek på rummen.
Tyst och svalt. Bra personal som gärna bistår med lite av varje.
Frukosten, som ingår, är välsorterad och serveras på våning 1.

Datum för vistelsen: september 2018
Tack Highcoaster
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 22 oktober 2018

Tack för att du bodde hos oss på Akademihotellet. Det gläder oss mycket att du hade en bra vistelse och uppskattade vårt hotell och vårt fina läge i stan. Vi hoppas att du kommer tillbaka till oss snart igen. Välkommen åter.

Mvh Helena Hammarberg, Hotellchef

Omdömet skrevs 7 augusti 2018

En charmig hotellpärla som lockar mer än ett opersonligt lyxhotell i centrum. Ligger mitt i den historiska delen av Uppsala med Domkyrkan, Slottet och Universitetshuset alldeles intill. Detta hotellet med anor från trettiotalet är byggt i gulkalkad sten och är beläget alldeles intill Uppsala Domkyrka som vakar över hotellet nerifrån gräsbacken.

Sagoböckerna med Pelle Svanslös utspelar sig i närheten av hotellet. Pelle Svanslös, Maja Gräddnos och Elaka Måns tassade omkring på kattäventyr på Övre Slottsgatan och Åsgränd. De besökte säkert också Akademihotellets bakgård.

Är gångavstånd till centrum, bara några minuters promenad nerför kullerstensgatorna.

Personalen på hotellet är glada och avspända, öppna och lätta att prata med. Receptionisten Maria, en charmig dam, jobbade de flest dagarna under min veckolånga hotellvistelse, så det är väl henne jag minns bäst av alla, jättetrevlig och hjälpsam. Och kunnig om vad som finns att göra i Uppsala. Hotellchefen verkar ha lyckats få ihop ett bra team.

Prisvärt hotell jämförelsevis. Finns väl ytterligare ett hotell i Uppsala och som huserar i en köpgalleria i närheten av tågstationen som konkurrerar i samma prisklass. Men jag valde att bo personligt och historiskt på Akademihotellet hellre än att sova på ett opersonligt kedjehotell.

Hotellet har totalt drygt 40 rum och fyra våningar. Ingen hotellkoloss. Jag bodde på fjärde våningen med fönsterutsikt mot bakgården och Domkyrkan. Rummet som var ganska stort med charmiga vinklar och vrår, soffa, skrivbord, stor platt-tv och en bekväm säng.
Kaffe och te är gratis för hotellgäster dygnet runt. Kaffeälskare sparar många tjugolappar.

För kvällstörstiga finns en engelsk pub "Williams" alldeles intill hotellet, som serverar hundratals olika ölsorter. För hungriga matgäster rekommenderas det italienska haket "Il Forno Italiano" på samma gata två minuters promenad från hotellet.

Det mesta på hotellet förefall fungera bra. Jag försöker komma på vad jag kan kritisera. Skulle i så fall vara att hotellrummen saknar AC/luftkonditionering - efterlängtat i sommarhettan - men hade i alla fall fått en fläkt insatt på rummet. Frukosttiderna sommartid är 07-10 men om man som jag åt frukost halvtio så var kokta äggen kalla eftersom de lagts fram timmar innan. Ostskivor och smör lite tärda av sommarvärmen som tittade in genom frukostmatsalens fönster. Frukosten är annars okej. Blåbär och lingon till yoghurten var gott.

Kommer jag tillbaka till detta hotell? Ja, självklart!

Datum för vistelsen: augusti 2018
  • Restyp: Reste ensam
Tack Mikael F
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 17 augusti 2018

Hej Mikael F,

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva om din vistelse. Vi är så glada för att du uppskattade vårt hotell och vår personal, vårt fina läge och allt Uppsala har att erbjuda i våra omgivningar.

Vi ser fram emot din nästa vistelse. Välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Omdömet skrevs 22 juli 2018

Perfekt som övernattningshotell. Centralt med gångavstånd till flera sevärdheter. Sköna sängar, trevlig personal och bra frukost. Parkeringsmöjligheter finns och gratis wifi.

Det som saknades var någon form av ventilation, det var väldigt varmt i rummet.

Datum för vistelsen: juli 2018
Tack HeleneA636
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 7 augusti 2018

Tack för att du bodde hos oss på Akademihotellet. Vi är så glada för att du hade en bra vistelse. Vi har central värme/ventilation i hotellet men under de extrema värmeförhållanden som råder nu i sommar så blir det tyvärr varmt på rummen, vilket vi beklagar. Vi har fläktar att låna ut i receptionen. Vi ser fram emot din nästa vistelse. Välkommen tillbaka!

Omdömet skrevs 19 juni 2018 från mobil enhet

En litet trevlig hotell med ett centralt läge. Perfekt för den som vill stanna 1-2 nätter, närmaste granne Domkyrkan och man har inga problem med klockorna. Ett hotell som har en lite äldre charm, rent och snyggt. Trevlig vänlig personal. Vårt rum 206 vette ut mot baksidan och parken, perfekt. Rummets storlek var något taijt, två enkelsängar utgjorde dubbelsäng, sköna bäddar och kuddar! Rejält tilltagen platt-tv, toaletten var mycket liten kändes mer som en husvagnstoalett men för en natt som var fallet för oss då helt ok. Frukosten var standard, innehöll det mesta du kan önska så summa sumarun så är det ett hotell vi kan tänka oss återkomma till om det gäller 1 natt.

Datum för vistelsen: juni 2018
Tack jwiderstrom

Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva om er vistelse. Det gläder oss mycket att ni trivdes bra hos oss och uppskattade vår personal och vårt fina läga mitt i Uppsalas historiska kvarter. Våra rum är runt 15 kvm och badrummen varierar lite i storlek. Vi har påbörjat en renovering och under förra året bygde vi fyra helt nya hotellrum med stil och dekor från 30-talet då huset bygdes. Denna sommar har matsalen också fått en uppfräschning och ytterligare fyra hotellrum blir klara för bokning i september efter renovering. Vi hoppas att ni kommer att tycka om dem. Varmt välkommen tillbaka nästa gång ni besöker Uppsala.

Omdömet skrevs 12 april 2018

Ett enkelt hotell, men mycket prisvärt. De gånger jag har bott på hotellet har jag fått rum med en suverän utsikt över domkyrkan. Personalen är väldigt hjälpsam och trevlig. Väljer alltid detta hotell när jag ska övernatta i Uppsala.

Datum för vistelsen: mars 2018
Tack Mattias G
Helena H, Chef på Akademihotellet, svarade på det här omdömetSvarade 19 april 2018

Hej Mattias G,

Tack för att du bodde hos oss på Akademihotellet. Vi är så glada för att du väljer att bo hos oss när du kommer till Uppsala. Vi hoppas att du hade en härlig vistelse. Varmt välkommen tillbaka!