Öppet i dag: 10:00 - 17:00
Spara
Höjdpunkter från omdömen
Fräscht och nytänkande

Navet i museet utgörs av ett föremålsmagasin (ett av tolv) som exponeras via glasväggar. Magasinet ... läs mer

Omdömet skrevs 18 juli 2020
JN654
Uppsala, Sverige
från mobil enhet
Fint museum med god lunch som bonus!

Mycket intressant och välplanerat museum. När vi var där var det flera i intressanta utställningar ... läs mer

Omdömet skrevs 14 augusti 2021
Martin-nitraM
Stockholm, Sverige
från mobil enhet
Läs alla 25 omdömen

Omdömet skrevs 23 augusti 2019

Ett riktigt fint museum med engagerad personal.Intressanta utställningar som har roat såväl 35+arna som 3-åringe i familjen. Museets kursutbud är också spännande men det som ffa gjort att vi besökt museet ett flertal gånger sen vi upptäckte det i maj är restaurangen - SÅ god mat för en rimlig peng. Generösa barnportioner och spännande sallad ocj gott bröd till lunchen. Rekommenderas varmt!

Datum för upplevelsen: augusti 2019
Tack Borghildaurora
Omdömet skrevs 7 augusti 2019

Fint, stilrent och intressanta utställningar.
Personalen trevlig och hjälpsam och det fanns en del att handla i museets butik och fika om man var fikasugen.
Synd att lagret var under renovering, men det gör det mera intressant att komma tillbaka.

Tack LiEd137
Omdömet skrevs 29 juli 2019 från mobil enhet

Var inte på själva museet men besökte restaurangen för att äta lunch.
Der fanns inte speciellt många rätter att välja på, dock. Vi åt svamprisotto som var väldigt god men lite blaskig. Positivt att en liten sallad samt bröd ingick.
Personalen var väldigt trevlig och hjälpsam.
Själva restaurangen är dock ganska trist. Synd!

Tack PernillaW42
Omdömet skrevs 28 juli 2019

Nybyggd länsmuseum invigd vintern 2018/2019 ligger i närheten av hamnen med alla krogar så passa på och var lite kulturell innan kvällsmiddagen.
Varje dag kl 11 och 14 erbjuds gratis guidad tur tema "Några sörmländska livsöden".

Museet har flera olika utställningar (juli 2019) med tema ”historiska ögonblick” och ”den perfekt människan” och ytterligare några till, det finns också sk. verkstäder bl.a textiler, trä och metall.
Enligt uppgifter så har museet över 80 000 föremål i samlingarna, en miljon fotografier och hyllmetrar med arkivmaterial. Alla handlar de om människor och berättelser.

Det finns ett så kallad Studierum där du själv har du möjlighet att studera Sörmlands museums och Nyköpings kommuns samlingar som utgörs av arkiv, litteratur och diverse föremål.

Naturligtvis finns det också en restaurang där kan du äta lunch, det serveras olika menyer varje dag eller bara en enkel fika. Allt går i det gröna tecknet och närodlat.
Det finns också en butik som säljer 2:a sortering till halva priset av handblåsta glas och handdrejade muggar.

2  Tack Pierre G
Omdömet skrevs 6 juli 2019 från mobil enhet

Sörmlands Museum är ett underbart ställe, men det är Restaurangen som är en riktig pärla. Det finns inga slumpmässiga val här, allt är genomtänkt: betonggolvet, färgvalen, de nätta och lätta stolarna, Anna Lindells förstklassiga keramik, uteserveringen. Och maten... jag åt rökt fisk som serverades på en bädd av oljedräkt spenat och morotsblast (?) igår och var på gränsen till att börja slicka resterna från min tallrik.. lyckligtvis satt jag med mina två kollegor och valde bort de tankarna. Idag sitter jag och äter spansk potatiskaka med min familj.. och gissa vad - alla vi tre skickar på våra fingrar. Min dotter sa just till personalen att deras dinkelpannkakor var de godaste hon ätit i sitt liv - och hon har ätit massa olika pannkakor, på massa fina ställen, ibland riktigt fina, här i Sverige och utomlands.
GOTT. FRÄSCHT. MODERNT. EKO. VACKERT. STILRENT.
Vi kommer tillbaka många gånger och rekommenderar restaurangen till alla!
Bästa!
Ser fram emot er egna Trip Adviser sida och längre öppettider. Alla måste hit!!!
❤️

2  Tack namu2806