Öppet i dag: Stängt
Spara
Höjdpunkter från omdömen
Bra med guide

Lärorikt om Sveriges historia. Spännande att klättra upp i tornet och att titta på fängelsehålan ... läs mer

Omdömet skrevs 20 juli 2022
GourmetStockholm
Stockholm, Sverige
Medeltidshistoria och mer

Omdömet skrevs 25 augusti 2021
Gustav Å
Hallstahammar, Sverige
Läs alla 164 omdömen

Intäkterna påverkar de upplevelser som visas på den här sidan, läs mer.
Omdömet skrevs 20 juli 2022

Lärorikt om Sveriges historia. Spännande att klättra upp i tornet och att titta på fängelsehålan.
Bäst med guide, som var väldigt trevlig.
Bra med regnkläder vid dåligt väder. I alla fall om man vi gå runt på borggården och utanför porten.

Datum för upplevelsen: juli 2022
1  Tack GourmetStockholm
Omdömet skrevs 4 juli 2022 från mobil enhet

Anslut ett trevligt besök. Fina omgivningar och fanns en liten grattis utställningen/museet men information och kul både för vuxna och barn. Vi var där ganska tidigt så såg att de var i full färd att sätta upp lite stånd med riddarsaker mm.

Datum för upplevelsen: juli 2022
Tack Jenmarand
Omdömet skrevs 20 januari 2022 från mobil enhet

Nyköpings slott har en viktig plats i Sveriges historia och är väl värt ett besök. Väldigt vackra omgivningar och spännande byggnader, som man med blotta ögat kan se har varit med om mycket i sina dagar. Är man historieintresserad lär besöket vara resans höjdpunkt.

Datum för upplevelsen: januari 2022
Tack patrikstork
Omdömet skrevs 25 augusti 2021

Ett stycke medeltidshistoria som bör besökas av de som har intresse av sådant. Jag rekommenderar varmt den guidade tur som organiseras där av Sörmlands museum, det ger kontext inte bara till dess ursprung och storhetstid men också hur området och ruinerna har använts efteråt. Mycket trevligt grönområde som ligger omkring och verkar fungera som stadens picknickplats på sommaren och pulkabacke på vintern.

Datum för upplevelsen: augusti 2021
Tack Gustav Å
Omdömet skrevs 22 juni 2021

När vi stannade till kunde man inte ta sig in i själva tornet/muséet, så den recension exkluderar detta. Själva slottet/borgen är inte särskilt omfattande, då mycket ligger i ruiner. Det som finns är ändå fint, och utställningen är säkert intressant (vad jag kan förstå). På många sätt är byggnaden ändå mytomspunnen, och jag ville se den trots att jag inte hade så höga förväntningar. I min mening inget ställe man bör bryta ihjäl sig för att se, om man inte just är mycket historieintresserad.

Datum för upplevelsen: juni 2021
2  Tack VeniUltra