“Guidad tur på slottet”

Rankad som nr 7 av 16 saker att göra i Linköping
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Ägarbeskrivning: MÖT MEDELTIDEN I CENTRALA LINKÖPING! Välkommen till Linköpings slott med anor från 1100-talet - Ett museum för hela familjen! Med hjälp av flera byggnadsmodeller kan man följa slottets spännande historia. Här får du stiga in i Biskop Bengt torn från 1200-talet och se resultatet av arkeologernas arbete. På plan två belyses Domkyrkans historia som en av nordens mäktigaste och vackraste katedraler. I museets skattkammare visas ett stort antal unika och underbara textilier från sent 1300-tal och framåt samt kyrkligt silver från flera århundraden. I en garderob finns medeltida kläder som man kan prova. På tredje våningen berättar vi om Slaget vi Stångebro och Linköpings blodbad. Här får man även möjlighet att träffa Gustav Vasa och Biskop Brask vid en julmiddag 1523. Museet är öppet året runt. Obokad guidning varje lördag kl 11.00. Sommartid - daglig guidning kl 11.00 . Eller boka en guidning för privata sällskap. Museet är handikappanpassat.
Omdömet skrevs 1 april 2018 från mobil enhet

På lördagar samt varje dag på sommaren hålls en bra guidad tur på sottet med betoning på dess historia. Priset för guidningen ger även inträde till själva museet. Klart intressant och prisvärt.

1  Tack Gunnel S

Omdömet skrevs 10 januari 2018

Slotts och domkyrkomuseet är alltid värt ett besök. advent 2017 blev extra trevlig upplevelse i och med en privatutställning av över 100 julkrubbor. Jag tror den återkommer även kommande år. Fråga i informationsdisken. Finns chansen? Ta den.

Tack 828Carine
Omdömet skrevs 6 november 2017

Ett museum som ofta missas, även av Linköpingsborna själva. Å andra sidan är det kanske inte heller så intressant. De borde satsa lite mer på det, både vad gäller innehållet och marknadsföringen.

Tack Tobi_Katoy
Omdömet skrevs 13 mars 2017

Bra museum om lokal historia (men då rekommenderar jag Länsmuseum mer) och om man är nyfiken på hur ett av Sveriges minsta slott ser ut..

Tack 89riku
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 19 oktober 2016 från mobil enhet

Museet ger en bild av hur staden och slottet bildades och hur domkyrkan har tillbyggts under åren. Berättar om människor och tidstypiskt leverne och klädsel genom århundraden.
En trevlig och fin presentbutik finns om man vill köpa en present eller minnessak.

Tack Marga S

Resenärer som tittade på Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum tittade också på

Linköping, Östergötlands län

Besökt Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum? Berätta vad du tyckte!