“För intresserade av lokalhistoria.”

Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum
Rankad som nr 7 av 21 saker att göra i Linköping
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Ägarbeskrivning: MÖT MEDELTIDEN I CENTRALA LINKÖPING! Välkommen till Linköpings slott med anor från 1100-talet - Ett museum för hela familjen! Med hjälp av flera byggnadsmodeller kan man följa slottets spännande historia. Här får du stiga in i Biskop Bengt torn från 1200-talet och se resultatet av arkeologernas arbete. På plan två belyses Domkyrkans historia som en av nordens mäktigaste och vackraste katedraler. I museets skattkammare visas ett stort antal unika och underbara textilier från sent 1300-tal och framåt samt kyrkligt silver från flera århundraden. I en garderob finns medeltida kläder som man kan prova. På tredje våningen berättar vi om Slaget vi Stångebro och Linköpings blodbad. Här får man även möjlighet att träffa Gustav Vasa och Biskop Brask vid en julmiddag 1523. Museet är öppet året runt. Obokad guidning varje lördag kl 11.00. Sommartid - daglig guidning kl 11.00 . Eller boka en guidning för privata sällskap. Museet är handikappanpassat.
Omdömet skrevs mars 13 2017

Bra museum om lokal historia (men då rekommenderar jag Länsmuseum mer) och om man är nyfiken på hur ett av Sveriges minsta slott ser ut..

Tack 89riku

Omdömet skrevs oktober 19 2016 från mobil enhet

Museet ger en bild av hur staden och slottet bildades och hur domkyrkan har tillbyggts under åren. Berättar om människor och tidstypiskt leverne och klädsel genom århundraden.
En trevlig och fin presentbutik finns om man vill köpa en present eller minnessak.

Tack Marga S
Omdömet skrevs augusti 28 2016

Som två goda grannar ligger Linköpings Domkyrka och Linköpings Slott. Båda härstamma från 1100-talet. Domkyrkan känns väldig mäktig när man står inne i kyrkan. Den är också lite spartansk. Nuvarande byggnaden är från mitten av 1200-talet. Bara några meter från Damkyrkan ligger Linköpings Slott. Där bodde bl.a. Biskop Brask. Det är inte stort, men väl värt ett besök.

Tack Arne O
Omdömet skrevs juli 14 2016

Vi var på guidad tur på slottet och det var mycket trevligt. Vi fick se olika delar av slottet och lära oss hur det använts och används idag.

Tack GabriellaSweden
Omdömet skrevs juli 14 2016

Det är inte så stort men har mycket historia att berätta som är riktigt intressant. Miljöerna som är uppbyggda är gjorda på ett mycket bra sätt. Jag gillar verkligen detta museum. Passar både barn-familjer och ensamstående.

1  Tack makeborg

Resenärer som tittade på Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum tittade också på

Linköping, Östergötlands län

Besökt Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum? Berätta vad du tyckte!