Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum
Rankad som nr 8 av 22 saker att göra i Linköping
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Ägarbeskrivning: MÖT MEDELTIDEN I CENTRALA LINKÖPING! Välkommen till Linköpings slott med anor från 1100-talet - Ett museum för hela familjen! Med hjälp av flera byggnadsmodeller kan man följa slottets spännande historia. Här får du stiga in i Biskop Bengt torn från 1200-talet och se resultatet av arkeologernas arbete. På plan två belyses Domkyrkans historia som en av nordens mäktigaste och vackraste katedraler. I museets skattkammare visas ett stort antal unika och underbara textilier från sent 1300-tal och framåt samt kyrkligt silver från flera århundraden. I en garderob finns medeltida kläder som man kan prova. På tredje våningen berättar vi om Slaget vi Stångebro och Linköpings blodbad. Här får man även möjlighet att träffa Gustav Vasa och Biskop Brask vid en julmiddag 1523. Museet är öppet året runt. Obokad guidning varje lördag kl 11.00. Sommartid - daglig guidning kl 11.00 . Eller boka en guidning för privata sällskap. Museet är handikappanpassat.
Omdömet skrevs augusti 28 2016

Som två goda grannar ligger Linköpings Domkyrka och Linköpings Slott. Båda härstamma från 1100-talet. Domkyrkan känns väldig mäktig när man står inne i kyrkan. Den är också lite spartansk. Nuvarande byggnaden är från mitten av 1200-talet. Bara några meter från Damkyrkan ligger Linköpings Slott. Där bodde bl.a. Biskop Brask. Det är inte stort, men väl värt ett besök.

Tack Arne O

Omdömet skrevs juli 14 2016

Vi var på guidad tur på slottet och det var mycket trevligt. Vi fick se olika delar av slottet och lära oss hur det använts och används idag.

Tack GabriellaSweden
Omdömet skrevs juli 14 2016

Det är inte så stort men har mycket historia att berätta som är riktigt intressant. Miljöerna som är uppbyggda är gjorda på ett mycket bra sätt. Jag gillar verkligen detta museum. Passar både barn-familjer och ensamstående.

1  Tack makeborg
Omdömet skrevs mars 11 2016 från mobil enhet

Jag var där med barnen och såg denna utställningen.
Årets mat:
Från bondens slit till herrens bord.
Intressant och bra inslag till den existerande utställningen.

Tack hlindstrom
Omdömet skrevs januari 7 2016

En sevärd högborg centralt i Linköping där du kan möta biskop Brask och andra spännande historiska personligheter på ett intressant muséum och om du har tur inom murarna kan träffa en älskvärd kvinnlig landshövding Elisabeth Nilsson!

Tack 63rolfv

Resenärer som tittade på Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum tittade också på

Linköping, Östergötlands län

Besökt Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum? Berätta vad du tyckte!