“Ny utställning om mat”

Rankad som nr 7 av 21 saker att göra i Linköping
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Ägarbeskrivning: MÖT MEDELTIDEN I CENTRALA LINKÖPING! Välkommen till Linköpings slott med anor från 1100-talet - Ett museum för hela familjen! Med hjälp av flera byggnadsmodeller kan man följa slottets spännande historia. Här får du stiga in i Biskop Bengt torn från 1200-talet och se resultatet av arkeologernas arbete. På plan två belyses Domkyrkans historia som en av nordens mäktigaste och vackraste katedraler. I museets skattkammare visas ett stort antal unika och underbara textilier från sent 1300-tal och framåt samt kyrkligt silver från flera århundraden. I en garderob finns medeltida kläder som man kan prova. På tredje våningen berättar vi om Slaget vi Stångebro och Linköpings blodbad. Här får man även möjlighet att träffa Gustav Vasa och Biskop Brask vid en julmiddag 1523. Museet är öppet året runt. Obokad guidning varje lördag kl 11.00. Sommartid - daglig guidning kl 11.00 . Eller boka en guidning för privata sällskap. Museet är handikappanpassat.
Omdömet skrevs mars 11 2016 från mobil enhet

Jag var där med barnen och såg denna utställningen.
Årets mat:
Från bondens slit till herrens bord.
Intressant och bra inslag till den existerande utställningen.

Tack hlindstrom

Omdömet skrevs januari 7 2016

En sevärd högborg centralt i Linköping där du kan möta biskop Brask och andra spännande historiska personligheter på ett intressant muséum och om du har tur inom murarna kan träffa en älskvärd kvinnlig landshövding Elisabeth Nilsson!

Tack 63rolfv
Omdömet skrevs december 9 2015

Museet är fokuserat på Vasatiden och Brask på ett väldigt informativt sätt och plottrar inte bort sig med oväsentligheter. Personalen är påtagligt trivsam och hjälpsam. Mycket prisvärd museibutik. Mycket barnvänlig.

Tack Klas F
Omdömet skrevs oktober 26 2015

En mycket trevlig rundvandring i Linköpings Slott med mycket kunniga guider som berättade om Slottet

Tack MatsJacobsson
Omdömet skrevs juli 22 2015

Guidad tur med mycket kunnig guide som berättade om byggnationen av slottet, medeltiden, biskop Brask och Linköpings blodbad. Tyvärr blev historien inte i tidskronologisk ordning eftersom berättelsen knöts till platser i slottet. Man behövde en hel del förkunskap för att kunna hänga med i berättelsen.

Tack StackarsJack

Resenärer som tittade på Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum tittade också på

Linköping, Östergötlands län

Besökt Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum? Berätta vad du tyckte!