“Linköpings slott - ett ställe superflott som rymmer mycket gott!”

Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum
Rankad som nr 8 av 22 saker att göra i Linköping
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Ägarbeskrivning: MÖT MEDELTIDEN I CENTRALA LINKÖPING! Välkommen till Linköpings slott med anor från 1100-talet - Ett museum för hela familjen! Med hjälp av flera byggnadsmodeller kan man följa slottets spännande historia. Här får du stiga in i Biskop Bengt torn från 1200-talet och se resultatet av arkeologernas arbete. På plan två belyses Domkyrkans historia som en av nordens mäktigaste och vackraste katedraler. I museets skattkammare visas ett stort antal unika och underbara textilier från sent 1300-tal och framåt samt kyrkligt silver från flera århundraden. I en garderob finns medeltida kläder som man kan prova. På tredje våningen berättar vi om Slaget vi Stångebro och Linköpings blodbad. Här får man även möjlighet att träffa Gustav Vasa och Biskop Brask vid en julmiddag 1523. Museet är öppet året runt. Obokad guidning varje lördag kl 11.00. Sommartid - daglig guidning kl 11.00 . Eller boka en guidning för privata sällskap. Museet är handikappanpassat.
Omdömet skrevs januari 7 2016

En sevärd högborg centralt i Linköping där du kan möta biskop Brask och andra spännande historiska personligheter på ett intressant muséum och om du har tur inom murarna kan träffa en älskvärd kvinnlig landshövding Elisabeth Nilsson!

Tack 63rolfv

Omdömet skrevs december 9 2015

Museet är fokuserat på Vasatiden och Brask på ett väldigt informativt sätt och plottrar inte bort sig med oväsentligheter. Personalen är påtagligt trivsam och hjälpsam. Mycket prisvärd museibutik. Mycket barnvänlig.

Tack Klas F
Omdömet skrevs oktober 26 2015

En mycket trevlig rundvandring i Linköpings Slott med mycket kunniga guider som berättade om Slottet

Tack MatsJacobsson
Omdömet skrevs juli 22 2015

Guidad tur med mycket kunnig guide som berättade om byggnationen av slottet, medeltiden, biskop Brask och Linköpings blodbad. Tyvärr blev historien inte i tidskronologisk ordning eftersom berättelsen knöts till platser i slottet. Man behövde en hel del förkunskap för att kunna hänga med i berättelsen.

Tack StackarsJack
Omdömet skrevs juli 17 2015

Slottsmuseum är värd ett besök, men sen är det slut med det, slottsträdgården kan man bara se genom staket från utsidan, så har man ont om tid eller inplanerat andra besöksmål, så missar man ingen speciellt.

Tack Niels N
Charlotta F, Informationsansvarig på Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum, svarade på det här omdömetSvarade mars 10 2016

Hej!
Kul att du tyckte om vårt museum!
Vårt namn på Tripadvisor är lite missvisande eftersom det är museet som avses och inte slottet. Byggnaden som sådan är ju en privatbostad som ingen mer än landshövdingens gäster har tillträde till. Det gäller även trädgården givetvis vilket är riktigt trist eftersom det är Sveriges äldsta befintliga trädgård. Den har legat här ända sedan 1100-talet!
Vänliga hälsningar
Charlotta Franzén
Linköpings slotts- & domkyrkomuseum

Resenärer som tittade på Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum tittade också på

Linköping, Östergötlands län

Besökt Linköpings Slotts- & Domkyrkomuseum? Berätta vad du tyckte!