“Har varit en gång Sveriges största arbetsplats”
Omdöme om Falu Gruva

Rankad som nr 1 av 12 saker att göra i Falun
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: Mer än 3 timmar
Omdömet skrevs 30 mars 2018

Ursprunget till Sveriges Stormaktstid. Här hämtade staten sitt kapital på 1600-talet.
Rödfärgen och falukorven har sitt utsprungshistoria från Falu Gruva..

Tack Berthil J
Anna-Karin H, meeting and events på Falu Gruva, svarade på det här omdömetSvarade 10 april 2018

Tack för det fina betyget! Det är en häftig plats med massor av historia som berör. Varmt välkomna tillbaka framöver!

1923 av 413 omdömen

Omdömet skrevs 25 mars 2018 från mobil enhet

Vilke gruvvandring, vilket museum, vilken fantastiskt spännande plats ur historiska och andra perspektiv!! En eloge till hela området. Fin och välsorterad museibutik också.

Tack birdiebixz

Tack för ert fina betyg! Här finns massor att upptäcka och dessutom finns det fika, mat och shopping. Varmt välkomna tillbaka framöver!

Omdömet skrevs 6 januari 2018 från mobil enhet

Vi var med två tonåringar på museet, endast ovan jord, med stor behållning. Välgjort och bra upplagt med tydliga montrar och gott om interaktiva stationer som även något äldre barn hade behållning av. Detaljerad tidslinje som satte allt i ett internationellt historiskt perspektiv. Ok film och butik.

1  Tack drsund
Anna-Karin H, möten och event på Falu Gruva, svarade på det här omdömetSvarade 8 januari 2018

Tack för det fina omdömet. Vi har glada att ha vårt fina museum som en egen attraktion eller som komplement till att gå under jord. Som ni skriver visar vi en film och den visar hur det är under jord och passar jättebra om man inte vill/kan gå på guidad tur.
Varmt välkomna tillbaka framöver.
Hälsningar
Anna-Karin

Omdömet skrevs 26 december 2017 från mobil enhet

Bra arrangerad guidad tur. Vår fuide var mycket kunnig och intresserad av de frågor han fick av mig och gruppen. Stort museum med spännande information för den gruvtekniskt- eller historieintresserade. Avsätt gärna minst en timme åt muséet då det är betydligt större än man till en början får känsla för.

Tack Gustav F
Anna-Karin H, möten och events på Falu Gruva, svarade på det här omdömetSvarade 8 januari 2018

Tack för ert fina betyg! Vi har förmånen att ha väldigt duktiga guider som lär ut om denna magiska plats. Museet passar stora som små och det finna mycket att lära. Varmt välkomna tillbaka.
Hälsningar
Anna-Karin

Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 13 december 2017 från mobil enhet

Var ner i gruvan med 2 barn 6 & 8 år , var en spännande tur med både vandring ner och hiss upp ! Spännande för hela familjen att se en del av vår historia !!!

Tack fredrik239
Anna-Karin H, Sales på Falu Gruva, svarade på det här omdömetSvarade 18 december 2017

Tack för ert fina betyg. Det är väldigt vackert att gå ner och få utsikt över Stora Stöten. Även skönt att åka hiss upp när man gått en stund i gruvan. Varmt välkomna tillbaka!
Med vänlig hälsning
Anna-Karin Hedberg

Resenärer som tittade på Falu Gruva tittade också på

Falun, Falu Kommun

Falun, Falu Kommun

Besökt Falu Gruva? Berätta vad du tyckte!