“Bröllopshelg”

Rankhyttans Herrgard
Rankad som nr 29 av 80 Restauranger i Falun
Omdömet skrevs 24 augusti 2016 från mobil enhet

Lokalisering
Middle of noware. Intill den sydvästra änden av sjön Runn. Ta gärna E4 Gävle upp (bitvis 120km/h motorväg) och Sala - Uppsala hem (2-1 väg) om ni kommer söderifrån.

Herrgårdens trädgård
Sååå Dalarna, sååå Sverige, sååå vackert, lugnt och fridfullt. Uthus i 1400-talsstil.

Boende - Annexet
Känns som en tillbyggnad från 60-talet, men är fint renoverat. Nymålat och nya fönster. Färdigbäddade sängar samt handdukar och duschlakan, minst två rum är handikappanpassade med larmknappar utplacerade, alldeles utmärkt för en natt, en helg eller en långhelg.

Omgivningarna
Markstrukturen runt Herrgården kan du hitta i större delen av Sverige, det är lite mer kuperat norr om Hedemora, men det vilda djurlivet är lite extra för oss Plattlänningar som här innefattar järv, lo, varg, björn, m. fl.

Vägarna
Runt Runn håller de vanlig svensk småvägsstandard, d.v.s. ganska dålig.
Men de har sin charm jämfört med motorvägen E4 Sth-Gävle...

Herrgårdsbyggnaden
Mycket stilren arkitektur externt. Invändigt ganska perfekt för härbärgesverksamhet. Grunden härrör från 12-1300-tal och dagens byggnad från ca. 1450-tal. Värdparet har lång erfarenhet av gästservice varav 12 år i Rankhyttan, de renoverar i lagom takt iom att det arbetet inte har något slut.
Smart!

Bröllopsmiddagen
Förrätt: Fyra små utsökta specialare som var en total fullträff för mina smaklökar. TACK så mycket Husfru Ewa!
Varmrätt: Baconlindad sparris, kött av hög kvalitet, potatisgratäng med ljuvlig kantarellsås. Ännu en underbar fullträff, man satt bara och mös mellan tuggorna och talen. TACK så mycket Kocken!
Alle susammen: En helt perfekt bröllopsmiddag med efterföljande vänbakad och utsökt bröllopstårta. Ett stort tack till värdparet för den utsökta middagen.

Baren
Till dansen öppnas baren i receptionen med förfriskningar till vettiga priser.

Frukost
Fil och flingor/müsli, hård/mjukkokt ägg, hårt/mjukt bröd med pålägg, stekt korv med omelett samt kaffe, choklad och tea i alla dess former och smaker. Jag lovar, man går mätt från bordet i matsalen som värms av en mysig brasa i kakelkaminen.

Rumspriser i Augusti 2016
Första natten: 250kr/person
Följande nätter: 100kr/person
Skämtar ni? Vår helg var värd varenda krona.

Ranking
Fyra stjärnor av fem.
Detta endast p.g.a. att det fortfarande finns några punkter att renovera, annars var allt till vår förnöjsamhet.

Rekommenderas
Å det varmaste!

Datum för besöket: augusti 2016
Tack PerEricHorn

Omdömet skrevs 30 maj 2016 från mobil enhet

Vi var ett gäng bilentusiaster som gästade Rankhyttan. Vi var mer än nöjda, prismässigt ett oslagbart alternativ. Rum och frukost samt 3 rätters middag inkl 1 generöst glas vin, 550- per person. Maten var dessutom bättre än förväntat, med tanke på priset! Standarden på rummen motsvarade vad man kan begära i detta prisläge, rent och snyggt, lugnt läge.
Hit återkommer gärna!

Datum för besöket: maj 2016
1  Tack Jan B
Omdömet skrevs 10 september 2015

Så fint ställe, både ut och invändigt! Idylliskt. Perfekt för bröllop och liknande event. God mat :-)

Datum för besöket: juni 2015
Tack Ida A
Omdömet skrevs 9 februari 2015

Underbart att det finns sådana ställen som Rankhyttans Herrgård kvar! Allt behöver inte vara perfekt och blankpolerat hela tiden. I ett större gäng får man till sig en härlig känsla av lägerskola.

Rummen har fräschats till men är fortfarande mycket enkla. Frukosten är enkel men innehåller det man behöver för att klara en förmiddag ute i den underbara naturen som finns runt Rankhyttan och Falun. Middagsbuffén är väl tilltagen och god men utan krusiduller. Personalen/ägarna syns inte ofta till men när man behöver dem är de där och har hjärtat på rätta stället.

Datum för besöket: februari 2015
    • Atmosfär
Tack nikwid
Omdömet skrevs 11 september 2012

Fint ställe som skulle kunna lyfta sig med personal som är mer "serviceminded". Maten var bra,inget att klaga på och rummen var "så där". Helhetsintrycket blev genomsnitt.

Datum för besöket: september 2012
2  Tack Jamtgubben

Resenärer som tittade på Rankhyttans Herrgard tittade också på

Falun, Falu Kommun

Besökt Rankhyttans Herrgard? Berätta vad du tyckte!