“Street med stor variation”
Omdöme om Marie Laveau - STÄNGD

Marie Laveau
Bra för: Romantiska möten
Middagsalternativ: Sent på kvällen, Frukost, Bokningar
Område: Mariatorget
Beskrivning: Efter 12 år av ständig utveckling är Marie Laveau mer aktuell än någonsin.Inspirationen från stora amerikanska bistros har skapat en välkomnande restaurang för hela familjen på Hornsgatan i Stockholm. På menyn står amerikansk sydstatsmat med rötter i New Orleans, Louisiana och South West Mexico. Inga vita dukar eller högtravande rätter, utan mer avslappnat och högt i tak. Marie Laveau är ett nöjespalats i litet format för den som vill spendera halva dagen och hela kvällen under samma tak. Lunchen tar man på Love Food Cafe. Där serveras vällagade sandwiches som man själv kan komponera om man så önskar. After Worken äter man bäst i stora baren. Perfekt för kompisgänget som vill kickstarta igång kvällen. Kommer man med familjen kanske man väljer att sitta i matsalen. Menyn är densamma oavsett var man sitter. Är du sugen på Stockholms bästa cocktails går du till Little Quarter, där tempot är lika högt som kärleken till hantverket är stort. Med dansskorna på så glider du enkelt ned en våning till nattklubben Club Laveau. Klubben med de bästa bokningarna av dj’s och events. Marie Laveau är kort och gott ett ställe för folket, ett ställe där alla ska känna sig välkomna.
Omdömet skrevs december 7 2016 från mobil enhet

Mackor/burgare i många olika varianter lockar till besök minst en gång i veckan.
Välj från färdiga kompositioner eller välj din egen.

Rekommenderar pork side.

Tack fraxster

Omdömet skrevs november 13 2016 från mobil enhet

Det blev ingen mat här utan endast ett besök i baren. Drycken var helt ok (några olika öl & vin). Priserna var som de brukar i en bar. Personalen var trevlig & man kände sig välkommen!

Tack ACSandstrom
Omdömet skrevs november 7 2016 från mobil enhet

Vi var ett sällskap vänner med stora barn/tonåringar som besökte restaurangen.
Vi hade en jättetrevlig kväll, men det berodde inte på maten som var väldigt överprisad. Personalen kunde inte tipsa om tillbehör som passade till maten ("ni kan läsa själva på menyn, där står det"). Beställde tonfiskburgare som var kalla och kolbrända (inte gott brända utan bränt brända, fick spotta ut bitar som inte gick att tugga. Pommes fritesen var också kalla när de kom och såserna som vi till slut valde var inget särskilt och blev inte uppätna.
Restaurangen är däremot jättetrevlig och mysig med riktigt skön stämning, vi hade som sagt en lyckad kväll ändå men det berodde inte på maten eller personalen (som tom var lite spydiga, ingen trevlig ton)
Ölen var kall och god och vi var glada men vi kommer inte tillbaka för maten, isåfall blir det en drink i baren.

Tack Abban
Omdömet skrevs oktober 16 2016

Jag och några vänner beställer en ”southern fried chicken with honey and hot sauce”. En klassisk rätt i södern som en av oss förätit sig på under sin tid i landet nyligen, mest för att ”det var så sjukt gott”. Vi kan inte annat än att bli sugna på prova den också. Som de flesta varmrätter på menyn beställs tillbehör och såser separat. Det blir en ”baked sweet potato” och ”Apple slaw” för mig. De andra i sällskapet provar den klassiska ”cheeseburger” med tillbehör som ”fries” och ”mayo”. Något som vi hört ska vara ett säkert kort på Marie Laveau och som förmodligen inte byts ut månadsvis.

Maten serveras i korgar av plast. Två friterade kycklingdelar fyller hela korgen tillsammans med små ”soya-liknande” plastskålar med sås. Jag blir genast frågande till hur jag ska äta rätten. Med tillhörande våtservetter antar jag att kycklingen ska ätas för hand. Problemet är bara att den är för stor för att kunna doppas i såsskålarna så jag får häller såsen över. Tillbehören serveras i sidoskålar som vi ska dela på. Det hade underlättat att få en varsin eftersom inget mer får plats i våra korgar med kyckling. Kycklingen har en fin krispig yta och köttet är mört, tyvärr för smaklös för att jag ska ropa ” så sjukt gott”. Sötpotatisen är bakad med ett krämigt innehåll och toppad med lite grön chili även den saknar det där lilla extra. ”Appelslawn” blir det bästa tillbehöret på bordet och är ett roligt alternativ både till kycklingen och cheeseburgaren - som för övrigt är perfekt i konsistens och smak.

När vi vill titta på desserten blir vi genast informerade om att vi endast har bordet 30 minuter till och att det får bli en snabb beställning. Vi provar ”2 times sorbet” som efter tveksamhet från servitrisen om vilka smaker det är visar sig vara mynta och björnbär. Jag tar en ”waffle banana split” . Det råder skilda meningar runt bordet om sorbeerna som har väldigt koncentrerade smaker. En av oss tycker de är fantastiska medan två av oss andra inte ens kan äta upp den på grund av den alldeles för söta smaken. Vi enas alla om att lite syra i glassen inte hade skadat. Min dessert smakar som en klassisk split med bananer, glass och fina hela körsbär. Tyvärr är det en besk, bränd smak i våfflan som blir ganska framträdande.

Sammanfattningsvis är det en rätt så ojämn måltid med lite missnöje, både vad gäller servitrisens bemötande och smaken på maten Jag kommer nog ändå återkomma till den goda stämningen men då ta en hamburgare i baren.

Tack Sofia G
Omdömet skrevs april 11 2016 från mobil enhet

Trevlig miljö i matsalen, är man dessutom intresserad av fördrink(ar) och festligheter senare finns trevliga utrymmen. Bra mat. Lite spretig meny, okej service. Snubblande nära en fyra. Hit går man med vänner, inte familj etc. Chilin på bild.

Tack RickardCharles

Resenärer som tittade på Marie Laveau tittade också på