“Mer vinprovning än matprovning”
Omdöme om Operakallaren

Operakallaren
Rankad som nr 3 av 3 164 Restauranger i Stockholm
Middagsalternativ: Sent på kvällen, Frukost, Bokningar
Område: Norrmalm
Omdömet skrevs mars 13 2017

Jag skulle ta med min tyskfödda fru till ett klassiskt svenskt ställe och valde Operakällaren. Hade inte varit där på länge då jag inte bott i Stockholm på över 40 år. Bokade i god tid och föreslog min fru att vi skulle äta avsmakningsmenyn. Väl där blev vi bra bemötta. Men eftersom vi inte är stammisar fick vi salens sämsta bord där personalen sprang förbi hela tiden och jag in såg in bakom kulisserna. Vi tog avsmakningsmenyn med vinpaket för 5900 kronor för två där vinet stod för nästan hälften av kostnaden. Vi dricker en del vin och en hel del bra vin men många viner var säkert bortkastade på oss. Samtidigt var portionerna så små, även för en avsmakningsmeny, och smakerna så subtila att man ofta aldrig hann känna smaken innan den var borta. Fokusen verkade ligga mer på vinet än maten. Vi har ätit menyer utomlands där det funnits vinpaket i olika nivåer beroende på kunskap, preferenser och intresse. På ett par ställen har de haft ett bra urval av viner på halvflaskor. Fungerar utmärkt om man kan tänka sig att dricka samma vin till några rätter utan att ta in två hela flaskor för två personer. Bägge bra service för en mer normal vindrickare. Servicen var det som var bäst med hela kvällen. Uppmärksam, professionell och lagom personlig.

Tack Anders B

Omdömet skrevs februari 20 2017

Jag tror inte det kan bli mycket bättre än så här !! Vi har varit på Operakällaren ett stort antal gånger och aldrig lämnat besviken. Men nu har OK tagit allt till en upplevelse av yttersta Världsklass !! Servicen och atmosfären i den oslagbara lokalen är helt perfekt ! Menyn denna gången 5 rätters kanske passade min fru något bättre än för mig själv men ändå mycket hög klass i både smak och presentation. Vinerna till middagen var väl komponerade och i mycket hög nivå.
Slutligen måste jag även ge topp betyg till all personal från restaurangchef till garderob personal !
Med vänlig hälsning Spik

Tack ThomasSpiken
Omdömet skrevs februari 14 2017

Klassiska rätter i klassisk miljö, i det övre prisspannet.
Trevlig och diskret personal,
Bra lista med öl och vin

Tack Toni K
Omdömet skrevs januari 15 2017

Operakällaren håller alltid hög kvalitet. Vi åt dagens fiskgratäng. Det är en "öppen" gratäng med flera sorters fisk, smakfullt presenterad och toppad med räkor och löjrom. Hög standard på mat, inredning och service.

Tack Lennart S
Omdömet skrevs december 24 2016

Det är inte billigt men det är värt varenda krona , vilken service samt vilken mat, helt fantastiskt. man behöver inte springa hela tiden för att hämta mat det varvas lite med det bästa av det bästa. kunnig och trevlig personal.

Tack Jens H

Resenärer som tittade på Operakallaren tittade också på

Besökt Operakallaren? Berätta vad du tyckte!