“Stockholms krog med historia. ”
Omdöme om Den Gyldene Freden

Den Gyldene Freden
Rankad som nr 138 av 3 576 Restauranger i Stockholm
Kök: Svenskt
Bra för: Romantiska möten, Lokal mat, Affärsmöten, Särskilda tillfällen
Middagsalternativ: Middag, Sent på kvällen, Lunch, Bokningar
Område: Gamla stan och Riddarholmen
Beskrivning: Den Gyldene Freden har serverat modern svensk mat sedan 1722. Kända kulturpersonligheter, långväga besökare och lokala stammisar besöker vår klassiska krog.
Omdömet skrevs 3 november 2018 från mobil enhet

Krogen i gamla stan som ej ligger längs turistfällan Västerlånggatan.

Här inne har musiker och andra kändisar ätit både lunch o middag har jag fått berättats för mig.

Miljön är mysig , maten väldigt god o vällagad o personalen är otroligt snabb o trevlig.

Så gör er själva en tjänst, är ni i gamla stan i Stockholm, gå hellre hit än till krogarna längs turistfällan Västerlånggatan kom till en Stockholms krog där man blir mätt o nöjd varje gång

Datum för besöket: november 2018
Tack thomasn172

Omdömet skrevs 21 oktober 2018 från mobil enhet

God mat och trevlig personal, tog risotto o fiskgryta båda goda. Vi fick snabbt ett bord trots att vi inte bokat innan.

Datum för besöket: oktober 2018
Tack cohlsson88
Omdömet skrevs 7 oktober 2018 från mobil enhet

Första besök till restaurangen. Glad överraskning! Fantastiskt miljön och trevlig bemötande av service personal. God husmanskost . Värd en besök och du promenerar i Gamla stan.

Datum för besöket: oktober 2018
Tack Monica S
Omdömet skrevs 11 september 2018

Äntligen dags för ett första besök på en klassisk svensk restaurang. En trevlig servitör visade oss snabbt ett bord fast vi var en halvtimma för tidiga till bokningen. Vi valde en klassisk s.o.s (smör , ost och sill) till förrätt med tillhörande öl och ställets egna gyllene snaps. Tre goda sillar, små fina potatisar och brännvinsmarinerad ost med kummin blev en perfekt start på middagen. Till varmrätt valde vi den lika klassiska råbiffen med tillbehör och deras egentillverkade korv på kalv, bräss och murklor serverad med friterad grönkål och potatis puré. Full pott på båda rätterna. Miljön, krogens historia, maten och servisen ger hösta betyg. Vi fick också svar på frågan vilken fred som var den gyllene. Det var freden vid Nystad 1721 som gav ställets sitt namn då den öppnade året efter. Hit hittar vi säkert vägen fler gånger.

Datum för besöket: september 2018
Tack Mikael L
Omdömet skrevs 13 augusti 2018 från mobil enhet

Vi tog en "sommarlunch" sos (smör, ost och sill) till förrätt och köttbullar som huvudrätt och med deras egen snaps. Mums! Bra, glad service och behaglig atmosfär. Mycket historisk restaurang där Bellman, Wresvijk, Svenska akademien med flera varit många gånger.
Väl värt ett besök.

Datum för besöket: augusti 2018
Tack 313dick_

Resenärer som tittade på Den Gyldene Freden tittade också på

Besökt Den Gyldene Freden? Berätta vad du tyckte!