“Lunch på anrik restaurang”
Omdöme om Den Gyldene Freden

Den Gyldene Freden
Rankad som nr 143 av 3 531 Restauranger i Stockholm
Kök: Svenskt
Bra för: Särskilda tillfällen, Affärsmöten, Lokal mat, Romantiska möten
Middagsalternativ: Lunch, Middag, Sent på kvällen, Bokningar
Område: Gamla stan och Riddarholmen
Beskrivning: Den Gyldene Freden har serverat modern svensk mat sedan 1722. Kända kulturpersonligheter, långväga besökare och lokala stammisar besöker vår klassiska krog.
Omdömet skrevs 13 augusti 2018 från mobil enhet

Vi tog en "sommarlunch" sos (smör, ost och sill) till förrätt och köttbullar som huvudrätt och med deras egen snaps. Mums! Bra, glad service och behaglig atmosfär. Mycket historisk restaurang där Bellman, Wresvijk, Svenska akademien med flera varit många gånger.
Väl värt ett besök.

Datum för besöket: augusti 2018
Tack 313dick_

Omdömet skrevs 28 juli 2018 från mobil enhet

Vi gick igenom gamla stan. Gick in och fångades av den trevliga atmosfär som var inne i restaurangen. Lugnt, trevlig hovmästare, goda drinkar, bra ljudnivå (trots fullsatt). Kommer gärna igen!

Datum för besöket: juli 2018
Tack sofiaczerk
Omdömet skrevs 23 juli 2018

Här har den Svensk kultureliten sammlats sedan 1500 talet från Bellan till Svenska Akademien.
Robust och perfekt tillagad Svensk/Europeisk mat med focus på husmanskost med twist.
Ett måste vid besök i Stockholm och den Gamla staden.

Tack sungam123
Omdömet skrevs 15 juni 2018 från mobil enhet

Födelsedagspresent till svågern som gärna ville gå på Gyldene.
Startade med ett glas prosecco i baren.
Sedan bord i källaren, Gubbröra öl och Gyldene snaps till förrätt. Smakade mycket bra o trevlig idé att lägga äggulan på.
Till varmrätt Zorns Köttbullar, Råbiff och Bogbladsstek. Råbiffen tyckte min syster kunde vara lite mer kryddad, köttbullarna med mandelpotatismos smakade mycket bra och bogbladssteken med Yorkshirepudding fylld med Karljohansvamp var fantastisk.
Till efterrätt, tryffel, sorbet och rabarber med mandelglass och vitchokladcreme. Allt smakade förträffligt.
En härlig matupplevelse med massor av smak. En mycket trevlig servitris Nathalie som gjorde sitt första arbetspass och såg till att allt funkade perfekt.
Inte billigt men väl värt pengarna.

1  Tack 342perg
Omdömet skrevs 5 juni 2018 från mobil enhet

En vanlig kväll i början på juni. Servitörerna hade fullt upp. Stressat trevliga. Vi hade alla valt fisk. Fisk till förrätt och huvudrätt. Chokladglass till efterrätt. Jag vet inte om köket hade en dålig dag, men som van uteätare blev jag besviken. Smaklöst och tråkigt (om än fin fisk). Är man ute efter en matsensation är man fel ute. Känslan sipprade över mig att anorna från 1700-talet kanske inte bara satt i valven.

Tack nocq

Resenärer som tittade på Den Gyldene Freden tittade också på

Besökt Den Gyldene Freden? Berätta vad du tyckte!