“En riktig klassiker från 1500talet”
Omdöme om Den Gyldene Freden

Den Gyldene Freden
Rankad som nr 143 av 3 531 Restauranger i Stockholm
Kök: Svenskt
Bra för: Lokal mat, Affärsmöten, Särskilda tillfällen, Romantiska möten
Middagsalternativ: Sent på kvällen, Middag, Lunch, Bokningar
Område: Gamla stan och Riddarholmen
Beskrivning: Den Gyldene Freden har serverat modern svensk mat sedan 1722. Kända kulturpersonligheter, långväga besökare och lokala stammisar besöker vår klassiska krog.
Omdömet skrevs 23 juli 2018

Här har den Svensk kultureliten sammlats sedan 1500 talet från Bellan till Svenska Akademien.
Robust och perfekt tillagad Svensk/Europeisk mat med focus på husmanskost med twist.
Ett måste vid besök i Stockholm och den Gamla staden.

Tack sungam123

Omdömet skrevs 15 juni 2018 från mobil enhet

Födelsedagspresent till svågern som gärna ville gå på Gyldene.
Startade med ett glas prosecco i baren.
Sedan bord i källaren, Gubbröra öl och Gyldene snaps till förrätt. Smakade mycket bra o trevlig idé att lägga äggulan på.
Till varmrätt Zorns Köttbullar, Råbiff och Bogbladsstek. Råbiffen tyckte min syster kunde vara lite mer kryddad, köttbullarna med mandelpotatismos smakade mycket bra och bogbladssteken med Yorkshirepudding fylld med Karljohansvamp var fantastisk.
Till efterrätt, tryffel, sorbet och rabarber med mandelglass och vitchokladcreme. Allt smakade förträffligt.
En härlig matupplevelse med massor av smak. En mycket trevlig servitris Nathalie som gjorde sitt första arbetspass och såg till att allt funkade perfekt.
Inte billigt men väl värt pengarna.

1  Tack 342perg
Omdömet skrevs 5 juni 2018 från mobil enhet

En vanlig kväll i början på juni. Servitörerna hade fullt upp. Stressat trevliga. Vi hade alla valt fisk. Fisk till förrätt och huvudrätt. Chokladglass till efterrätt. Jag vet inte om köket hade en dålig dag, men som van uteätare blev jag besviken. Smaklöst och tråkigt (om än fin fisk). Är man ute efter en matsensation är man fel ute. Känslan sipprade över mig att anorna från 1700-talet kanske inte bara satt i valven.

Tack nocq
Omdömet skrevs 28 maj 2018 från mobil enhet

Var här med en god vän och tog en öl. De har ett begränsat utbud men det är väl valda. En restaurang med anor från 1770

Datum för besöket: maj 2018
Tack Peter74norman
Omdömet skrevs 9 maj 2018

Hade besök från Kanada som ville äta "Swedish meetballs". Vi gick runt en kall Januaridag och så såg dom Den Gyldene freden och såg hur gammal den var. Dom blev helt lyriska och vi gick in och beställde köttbullar. Dom pratar fortfarande om dessa köttbullar. Så det blev en fin upplevelse en kall Januaridag.

Datum för besöket: februari 2018
Tack JME59

Resenärer som tittade på Den Gyldene Freden tittade också på

Besökt Den Gyldene Freden? Berätta vad du tyckte!