“Helkväll på Oaxen krog”

Kök: Svenskt
Middagsalternativ: Sent på kvällen, Frukost, Leverans, Bokningar
Område: Djurgården och Djurgårdsbrunn
Omdömet skrevs mars 17 2017 från mobil enhet

Var på Oaxen för första gången nu i onsdags i sällskap med en vän. Jag kan bara säga wow, från man kom innanför dörren till man lämnade så togs man om hand på bästa möjliga sätt. Personalen på Oaxen krog andas service, stolthet och kunnande. Trots sitt rykte, alla betyg och utmärkelser de har fått så känner man sig bekväm och nästan hemma. Det är inte stelt eller för mycket av något. Bara ren perfektion rakt igenom på en perfekt lagom nivå- och inom allt. Vi tog en 10rätters ihop med vinpacket, de var snälla nog att låta oss själva byta ut och välja de vinner vi föredrog. Detta då det var mer vitt än rött och vi båda uppskattar det röda mer. Maten, upplägget, aromerna, smakerna och sättet allt presenterades på. Ja, jag är otroligt imponerad över allt och kan inget annat än att gratulera ägarna till deras personal som gör allt detta möjligt. Priserna de har är kanske inte de billigaste och man går inte där allt för ofta kan jag tänka mig. Däremot är detta första gången jag känt "det var värt varenda krona och hit ska jag gå igen" och detta trots en nota som var mer än dyr.

Måste även påpeka och berömma deras sätt att läsa av gästerna. Ett exempel, i slutet av kvällen hade vi beställt in varsin espresso och avec, ingen större sak än så. Jag ursäktade mig för att besöka toan, när jag kommer ut håller de upp dörren och visar mig glatt tillbaka till stolen, som de självklart även drar ut åt en. Under denna tid om 30 sekunder hör jag hur de viskar ut order till varandra- och 10 sekunder efter jag satt mig ner står espresso och aveq på bordet. Därefter kommer de in och lämnar sin ask med praliner som tilltugg eller för att spara hem, som pricken över i;et.

Ett besök på Oaxen krog är värt varenda krona. Det är inte bara en gastronomisk, glädjande och underbar upplevelse. Det är även något man kommer minnas för livet!

Oaxen krog 5 stjärnor. Maten 5 stjärnor. Lokalen och läget 5 stjärnor. Personalen 5 stjärnor + en stor applåd till!!!

1  Tack Robin S

Omdömet skrevs mars 13 2017

Det ska sägas direkt att betyget ska vara en stark trea, eller kanske svag fyra. Restaurangen Oaxen Slip ligger i jättefin miljö, det är snyggt inrett och det känns avslappnat. Vi blir trevligt mottagna och får ett trevligt bord vid fönstret.
Överlag är det god och vällagad mat. Fattas bara annat, köket är av yppersta klass. Men ibland blir det lite väl enkelt och...underarbetat. Det bröd och smör vi får in känns som ett helt vanligt knäckebröd, några skivor standardbaguette och lite småkallt vanligt smör. Känns lite väll enkelt.
Vi startar med var sin råbiff. Den kommer in på en gemensam tallrik (lite av restaurangens idé med "fat"). Väldigt fint malet kött med en smarrig senapsmajonäs. Men det är ganska "oarbetat", inga tillbehör till alls, bara tallriken. Jag tänker: "tänk om de jobbat bara lite till, några små skålar med t ex lök, kapris etc. Det lilla hade gjort att det känns mer arbetat. För drygt 300 kronor för två förväntar man sig lite mer.
Som huvudrätter väljer vi stekt rödspätta och lammnacke. Här kommer ett krux till. Servitören säger att "och så kan ni välja tillbehör". Men vad det handlar om är att man får köpa tillbehör. Det är en annan sak. Vi väljer pommes och bakade palsternackor. Men vi blir irriterade när man tar betalt (!) för majonäsen. Det känns gnidet. Så vitt vi upplever det är majonnäsen inte ens hemlagad. Snålt! Lammnacken är väldigt god men spättan är i det närmaste smaklös och ganska sladdrig i köttet.
Till dessert väljer via en blåbärsglass med rårörda blåbär samt Oaxens pralin. Blåbärsrätten är god, helt okej, men pralinen är supersuperliten och inget speciellt. Men den kostar 45 kronor.
Summa summarum är det en fin krog med toppenläge på Djurgården men det svajar en hel del i kvalitén på maten. Vi bjuds inte på något i form av aptitretare, mycket av bröd och tillbehör känns allt annat än hemmagjort och servisen berättar i princip ingenting om det som ställs fram. Att som princip ta betalt för ett tillbehör som majonäs, känns snålt. Notan landade på drygt 1700 för två, inklusive tre glas vin och ett glas öl och då är förväntningarna högre, vilket Oaxen Slip, den här gången, inte levererade på.

Tack Jorgen S
Omdömet skrevs mars 11 2017 från mobil enhet

Jag föredrar Oaxen Slip - en av mina favoriter i Stockholm! Bra service, sjukt god mat, perfekt plats vid vattnet på Djurgården.

Tack Mickolina
Omdömet skrevs mars 4 2017 från mobil enhet

Redan när de låg på Oaxen var restaurangen fantastisk. Men flytten har inte gjort de sämre. Fantastisk placering i en mysig inredd lokal, och servicen håller enormt bra nivå. Maten håller toppklass, kostar lite men värt varenda krona.

Tack Kristofer U
Omdömet skrevs februari 28 2017 från mobil enhet

Fantastisk god lunch, tog makrill och det smakade magiskt! Till dessert bjöds vi på en liten välsmakande semla till kaffet. Spännande och originell lokal, som är vackert belägen ute på Djurgården.

Tack KikiRn2015

Resenärer som tittade på Oaxen Krog & Slip tittade också på

Besökt Oaxen Krog & Slip? Berätta vad du tyckte!