“Ok men hade förväntat ett mycket bättre kök”
Omdöme om Farang

Farang
Rankad som nr 56 av 3 471 Restauranger i Stockholm
Område: Vasastan
Omdömet skrevs 30 mars 2018 från mobil enhet

Totalt betyg: 3a - Lokal: stabil 4a. Mat: svag 3a (sett till restaurangens prisbild) vin: stort utbud men 3a sett till prisbild

Tack Carsten J

Omdömet skrevs 28 mars 2018 från mobil enhet

Vi bokade bord samma dag och fick plats trots att det var lördag kväll. Vi kom 5 minuter tidigt vilket inte var några problem. Väldigt trevligt bemötande av personalen när vi kom. Bättre än på de flesta andra ställen. Menyn presenterades väldigt professionellt och tydliga svar på alla frågor. Vi behövde inte vänta särskilt länge på maten trots att det var fullt. Maten smakade gudomligt gott. En explosion av smaker i munnen. Mätt blev man också trots att vi inte tog avsmakningsmeny utan bara en vanlig al’a carte. Vi tog en biffrätt och en kycklingrätt. Minns inte vad de hette men båda var riktigt bra. Det enda som drog ner på betyget var lokalen. Jag upplevde inte den som särskilt mysig. Det var dessutom väldigt högt ljud där inne. Maten och personalen får dock högsta betyg.

3  Tack P_Karls
Omdömet skrevs 28 mars 2018

Efter att ha besökt Gaijin i Helsingfors som ägs av samma concern var förhoppningarna på gårdagens besök på Farang höga. Lokalen är estetiskt tilltalange med sina höga valv och japaninspirerade väggpaneler, men ljudvolymen frammåt kvällen omöjliggör samtal i normal samtalston och stolarna blir allt mer obekväma ju längre kvällen sträcker sig. Eftersom avsmakningsmenyn tar sin tid att äta sig igenom blir dessa små petitesser allt mer påträngande ju längre kvällen sträcker sig.

Baren erbjuder ett brett sortiment av viner och drinkar men väldigt få asiatiska dryckesalternativ. Saké som hade fungerat utmärkt till menyn finns överhuvudtaget inte på dryckeslistan och ölalternativen är ytterst begränsade. Fler asiatiska och chinesiska alternativ hade varit önskvärt.

Avsmakningsmenyn som sådan spänner sig från syrligt till sött till salt och avslutar med en frisk fläkt av kokos. Ingredienserna är av god kvalitet men tyvärr smakar de första 3 rätterna nästan likadant eftersom varje rätt serveras indränkt i rikliga mängder asiatisk vinäger som helt tar över smaken av övriga ingridienser. Soft-shelled krabbans söta kött slogs ihjäl av en alltför salt panering och den krispiga grisen var förvisso knapprig men alldeles för söt vilket helt eliminerar köttets egna smak. Salt och peppar tofun var den enda rätt som var perfekt avvägd mellan salt, sött och syrligt och där smakerna användes till att lyfta fram huvudingredienserna: en silkeslen tofu och krispiga bitar av pak choi. Oxkinden var mör och välkokt men dränktes åter igen av vinägerindränkt sallad som helt tog över de andra smakerna.
Efterrätten var om möjligt den godaste rätten på hela serveringen. En perfekt avvägning mellan frisk och söt kokos och salt karamell. Det är synd att inte hela menyn inte lyckades hålla den kvalitén och balansen.

Sammanfattningsvis är Farang en restaurang som försöker leva upp till en michelinstjärna utan att riktigt nå fram. Ingredienserna är värda priset men om du letar efter en kulinarisk upplevesle blir du besviken.

2  Tack Erina S
Omdömet skrevs 27 mars 2018 från mobil enhet

Åt deras avsmakningsmeny som bestod av Vietnamesiska, Thai och Indonesiska rätter. Jättegott! Återkommer gärna.

Tack Anna F
Omdömet skrevs 23 mars 2018 från mobil enhet

Det var 2 år sedan vi var här och det är fortfarande lika speciellt att äta här :) Det kändes lite stressigt i början, de första 3 rätterna kom nästan samtidigt. Man vill ju njuta :) Sashimin och softshell krabban var så bra. Krispiga grisen, sååå gott. Jag rekommenderar Farang menyn eftersom alla rätterna smakar fantastiskt. Tack :)

1  Tack Sabina_B_700

Resenärer som tittade på Farang tittade också på

Besökt Farang? Berätta vad du tyckte!