“En enorm men fridfull viloplats”
Omdöme om Skogskyrkogården

Skogskyrkogården
Rankad som nr 10 av 335 saker att göra i Stockholm
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 1-2 timmar
Ägarbeskrivning: Världsarvet Skogskyrkogården är en stark upplevelse, året om. Dess arkitektur har sitt ursprung i själva platsen och landskapets uttryck – höjd och sänka, jord och himmel, skog och glänta. En kontemplativ plats som vi gärna berättar mer om under våra guidade visningar. Du kan besöka Skogskyrkogården på egen hand när som helst. Grindarna vid huvudentrén står öppna dygnet runt för alla som vill njuta av stillsamheten eller bara ta in det vackra landskapet. Tänk på att vara uppmärksam och visa stor hänsyn för pågående begravninsceremonier och gravsättningar. Stadsmuseet i Stockholm anordnar publika och privata visningar av Skogskyrkogården, där får du även möjlighet att titta in i de olika kapellen som annars är stängda för allmänheten. Mer information om visningarna finns på Skogskyrkogårdens webbplats.
Praktisk information: Badrum
Omdömet skrevs 31 mars 2018 från mobil enhet

Skogskyrkogården är främst en plats för eftertanke, sorg och minnen. Platsen har olika kapell och olika parkmiljöer där skogen sammanflätar allt till något stämningsfullt och vackert. De flesta i Stockholm har någon anknytning hit, antingen genom familj eller vänner som lagts till sista vilan.

Här råder frid.

1  Tack Claes B

Omdömet skrevs 15 februari 2018

Förstår inte heller, som någon mer påpekade, att UNESCO pekat ut denna plats. Jag har besökt många helt fantastiska och ljusa kyrkogårdar, Skogskyrkogården är inte en av dessa. Det är mörkt, det är dystert samt oerhört sakralt och ödesmättat, det är verkligen som i dödsriket. Men visst är man intresserad av modern stram 30 tals arkitektur finns det väl en del att se.

Tack andersl687
Omdömet skrevs 4 februari 2018 från mobil enhet

Har varit här ett flertal gånger, mycket fint att vandra igenom, det är stort. Speciellt vackert är det att komma hit under allhelgona-helgen. Var beredd på mycket folk, men utrustad med tålamod och gott om tid är det en upplevelse att se alla ljusen brinna i mörkret.

Tack micbla68
Omdömet skrevs 25 januari 2018 från mobil enhet

Denna kyrkogård har en stor och stämningsfull plats i mitt hjärta! Här kan du finna lugn men också fin stämning!

Tack Miguel d
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 23 januari 2018

Skogskyrkogården bjuder ett fantastiskt lugn med sina ståtliga tallar och välskötta ytor. Till Allhelgonahelgen och jul är kyrkogården helt upplyst av levande ljus på gravarna. Mycket vackert! På Allhelgona kan dock mängden besökare vid vissa tidpunkter bli alldeles för många

Tack Tommy S

Resenärer som tittade på Skogskyrkogården tittade också på

Besökt Skogskyrkogården? Berätta vad du tyckte!