“En gata genom tid och rum”
Omdöme om Drottninggatan

Drottninggatan
Rankad som nr 7 av 75 Shopping i Stockholm
Information om sevärdheten
Omdömet skrevs 3 februari 2017 från mobil enhet

Stockholms eget Ströget. Arkitektur, historia, kultur, gastronomi, bad och shopping. Denna gata är Stadens nerv och blodomlopp. Börja vid Obsevatorielunden och arbeta dig nerför backen, ta en espresso, köp en bok, klipp dig, handla secondhand; allt innan du nått första korsningen. Liv och rörelse längs med gatan; se upp för korsande trafik, den långsamma promenaden är annars gatan rätta takt; med lyft blick, så du inte missar de vackra fasaderna. Sök dig bort genom myllret innan du fångas av Strömmens famn.

Datum för upplevelsen: februari 2017
Tack 117mikaeld

Omdömet skrevs 7 augusti 2016 från mobil enhet

Drottninggatan börjar vid Norrström och sträcker sig 1,5 km fram till Observatorie-
lunden.
Från 1600-talets mitt har gatan haft samma riktning och bredd. Tillsammans med Regeringsgatan och Götgatan är dessa de 3 historiska in- och utfarts-
vägarna till Stockholm.
Namnet var troligen en hyllning till drottning Kristina.
Det finns mycket att se och upptäcka om man promenerar från början till slut - t ex Laura Fords "Hemlös räv" utanför Rosenbad, Centralbadet och dess park, Blå tornet (August Strindbergs hem 1908 - 1912) med Strindbergs museet, Observatorielunden med det gamla Observatoriet från 1700-talet.
Något jag vill lyfta fram lite extra är det s k spökslottet och spökparken. En spännande upptäckt som jag aldrig hört talas om förut. Det är det Schefflerska palatset med park som det sedan 1700-talet pratats om att där skulle det spöka. Man har hört konstiga ljud, musik och sång. Fönster och speglar har gått sönder. En grav har hittats i parken o s v. Det kanskr är vandringssägner och myter egentligen - men visst kittlar det lite av spänning! Adressen är Drottninggatan 116.
Det finns gott om butiker, restauranger, caféer, vackra hus och gröna parker.
Rekommenderar en spännande promenad längs Drottninggatan.

Datum för upplevelsen: april 2016
Tack Brigitta48
Detta omdöme har översatts från Engelska. Visa original
Omdömet skrevs 11 december 2015

Det är ett riktigt trevligt ställe att handla. Det finns många affärer och ser vackert ut när det blir mörkt runt 15.00, men vad jag inte gillar är att butikerna stänger så tidigt. Affärerna stänger runt 20:00, även de stora, och det finns inget nattliv. Några få restauranger och caféer är öppna, men det inget partyställe direkt. Hur som helst så är det ett trevligt ställe att promenera på i centrum.

1  Tack Sol M
Omdömet skrevs 30 oktober 2015

En väldigt stressig gata!
De är många gånger man fått bita ihop från att svära och skrika på folk. dessutom trängs och puttas folk konstant!
så håll armbågarna redo! Annars många trevliga butiker på den gatan! rekommenderar starkt rockzone!

Datum för upplevelsen: oktober 2015
Tack Veronica S
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 19 juni 2015

Stockholms absolut basta gatan at flaera pa. Inga bilar som trangs. Inga avgaser. Massor av butiker. Stora och sma. Gott om barer restauranger Strindbergs gata. Trevliga meningar infogade i asfalten. Ga gatan.

Datum för upplevelsen: maj 2015
Tack hammaren

Resenärer som tittade på Drottninggatan tittade också på

Besökt Drottninggatan? Berätta vad du tyckte!