“Bör besökas”

Hallwylska Museet
Rankad som nr 12 av 272 saker att göra i Stockholm
Information om sevärdheten
Omdömet skrevs 1 april 2018

Varit här vid två tillfällen och senaste besöket var även Bergmans filmer närvarande i kläder och scener. Ett häftigt museum med mycket vackra möbler, tavlor, porslin mm. Trevligt att kunna läsa i varje rum kring allt som ses. Mitt i centrala Stockholm dessutom så lätt att ta sig dit. Du kan välja om du vill se en del gratis, och även betala för att se mer och få guidning.

Tack Lotta K

Omdömet skrevs 30 mars 2018 från mobil enhet

Besökt Hallwylska både på egen hand och tillsammans med äldre släktingar med guide båda gångerna. Guide rekommenderas, kostar 80 kr per person. Fick se olika rum vid respektive tillfälle vilket förhöjde upplevelsen för mig vid andra besöket. Mycket intressant museum, rekommenderas!

Tack Rebecka J
Omdömet skrevs 23 mars 2018 från mobil enhet

Vi hade en underbar guide som visade hur familj och betjänter mm levde här i slutet att 1800-talet. Paret som bodde här på Strandvägen var otroligt moderna och mycket förmögna. El i varje rum, hissar mm. Så mycket vacker konst mm. Rekommenderas varmt:)

Tack Sabina_B_700
Omdömet skrevs 21 mars 2018 från mobil enhet

Jag var tveksam när jag fick veta att en tour med visning ta en timme!, men det finns mycket att berätta om. Detta hus avspeglar hur man kunde leva extremt rikt och lyxigt för 150 år sedan.
Bilderna jag bifogar visar bland annat:
En tredje vattenkran som samlar regnvatten som är bra att diska porslin med!?,
Hiss är endast för personal i tjänst.
Centralvärme med öppningar högt på väggarna med konstgjorda metal grind, men personal avdelning är utan och ju kalt.

Tack Saleh S
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 19 mars 2018

Detta monument från tidigare generationer är underbart. Eftersom allt är bevarat får man en fantastisk känsla för hur det var att leva under tidigt 1900-tal - ja, leva som mycket, mycket välbärgad. Vackra kläder, möbler dukningar. Den guidade turen var väl värt pengarna, jag har varit här tidigare utan guide, men det kom inte i närheten av vad jag fick lära nu. Familjen Hallwylska kom från Schweiz, tydligen från en ort där med samma namn - så har du besök från Schweiz måste du ta med dem hit.

Tack Johanna U

Resenärer som tittade på Hallwylska Museet tittade också på

Besökt Hallwylska Museet? Berätta vad du tyckte!