“God mat med härlig miljö”
Omdöme om Berns Asiatiska

Berns Asiatiska
Rankad som nr 360 av 3 439 Restauranger i Stockholm
Kök: Asiatiskt
Bra för: Barhäng, Särskilda tillfällen, Affärsmöten, Större grupper, Romantiska möten
Middagsalternativ: Sent på kvällen, Middag, Frukost, Bokningar, Avhämtning
Område: Norrmalm
Omdömet skrevs 19 november 2017 från mobil enhet

Vi åt deras avsmakningsmeny som bestod av ca 8 rätter. All mat smakade väldigt bra, dock kändes sista rätten något malplacerad då den inte direkt kändes asiatiskt. Mycket fin lokal med härlig miljö och stämning. Den hade fått 5/5 ifall personalen vore mer dedikerad till gästen och kunnig kring maten de serverade.

Tack Thobias C

Omdömet skrevs 11 november 2017

Vi åt 7-rätters menyn och den var himmelskt komponerad. Bubblor till. Väldigt trevlig service i underbar miljö gjorde denna restaurangupplevelse till en toppenkväll. Kan verkligen rekommenderas.

Tack JorgenTrouveRaa
Omdömet skrevs 8 november 2017

Berns Salonger är anrika, pampiga och storslagna som de flesta känner till. Men den asiatiska maten håller samma, okej kanske nästan samma kvalité på en kinesisk kvarterskrog. Små portioner som serveras på små assietter till skyhöga priser. Min vegetariska varmrätt, friterade avokado, total vikt möjligen 100 gram med 2 milliliter sås för 200:- kan knappast mätta ett barn på 6 år. Efterrätten, mandelpannkaka var hälften så stor som varmrätten, en dyr rackare som knappast gick att se på den lilla tefatet den serverades på. Smått och gott med en kökshantverksnivå som motsvarar en förskolekök och som vi beställde separat innan vi fick varmrätten skulle klassa som minimalistiska avsmakningsportioner men till skyhöga priser.

Berns Asiatiska passar säkert bra om man är bjuden till en event eller en stor tillställning med tillhörande buffé för att man ska vara säker på att man behöver ingen rejäl nattmacka när man kommer hem. Annars finns det betydligt bättre alternativ om man önskar mättande asiatisk mat.

2  Tack Anders Adrian N
Omdömet skrevs 29 oktober 2017 från mobil enhet

Den första besvikelsen var köandet för att få komma in. Väl på plats var faten tomma eller halvtomma på samtliga stationer. Dessutom (vilket ändå måste anses vara en basvara på en asiatisk buffé) tog riset slut tidigt in på sittningen, vilket jag fick påminna om tre gånger innan vi efter 25 min fick en skål ris till bordet. Men det hjälpte inte alla andra. Den mat vi lyckades roffa åt oss vid de sällsynta påfyllningarna var god, och personalen trevlig.

6  Tack Yvonne L
Omdömet skrevs 29 oktober 2017

Besöket på Berns Asiatiskas söndagsbrunch blev tyvärr en stor besvikelse för mig och mitt sällskap som sett fram emot besöket.

Det började med att det var lång kö. Förmodligen på grund av att upplägget verkar vara så att det är två sittningar en kl 11.30 och en kl 14, så alla kommer samtidigt(vi hade bokat kl 14). Väl inne och framme vid hovmästaren möttes vi inte av något särskilt bemötande. Särskilt en av tjejerna såg rätt slö och trött ut, och bjöd inte på mycket till leende. De var två personer som tog hand om de ankommande gästerna men hade förmodligen behövt vara en till för att kunna få gästerna till bordet snabbare.

När vi väl slagit oss ner var det därefter lång kö till buffén, särskilt till sushin.

Kvalitén och smakerna på maten var blandad.

Salladsbuffén
Kändes helt okej. Den rätten som stod ut var främst en sallad med vattenmelon och tigerräkor, men den hade gärna fått ha lite mer kryddning. Räkorna i salladen tog dock snabbt slut och likaså fläsksvålen i den asiatiska caesarsalladen.

Sushin
Det var trevligt med de två kockarna som stod och gjorde sushin, men tyvärr var riset smaklöst och sushin var generellt en enorm besvikelse. Jag hade velat se lite mer variation med lite roligare kombinationer/tillagningsmetoder/fiskar/tillbehör. Ett plus var dock de små pilgrimsmusslorna.

Varmrätterna
Den bästa varmrätten var Dakgangjeong(krispig sötstark kyckling med jordnötter) som jag även tidigare ätit till lunch på Berns. Den grillade marinerade fläskkarrén var också god, men ingefäramajonaisen som serverades till var tyvärr rätt smaklös. Dumplingsen var ganska goda, men hade kunnat ha lite mer smak.

Dessertbuffén
Chokladpuddingen och pannacottan var inget vidare, citron och marängtartarens botten var inte särskilt god men fyllningen smakade bättre. Creme bruléen smakade bra, men godast var chokladtårtan som var krämig och god. Det andra var helt okej.

Sammanfattningsvis så var det en buffé som i förhållande till pris låg betydligt under mina förväntningar. Jag saknade framförallt en finess med mer smakrika kombinationer samt en mer inbjudande presentation av framförallt varmrätterna. Jag saknade även tillbehör till varmrätterna. Det var enbart till dumplingsen och fläskkarrén som det fanns tillhörande såser. Jag hörde av ett sällskap bredvid som varit på brunch på Berns tidigare att det var betydligt sämre än sist, så jag misstänker att ägarbytet kan ha bidragit till det försämrade utbudet och kvalitén. Sen tror jag att det skulle vara fördelaktigt att se över upplägget med två sittningar för att minska köerna utanför och i buffén.

Jag kommer med detta sagt inte besöka buffén en gång till ifall att det inte skulle komma till min kännedom att Berns utfört märkbara förbättringar av brunchen, vilket jag hoppas på. I sådana fall är jag beredd att ge brunchen en ny chans.

2  Tack AmeliaFS

Resenärer som tittade på Berns Asiatiska tittade också på

Besökt Berns Asiatiska? Berätta vad du tyckte!