“Fattigt och stor besvikelse”
Omdöme om Spritmuseum

Rankad som nr 1 av 3 saker att göra i Djurgården
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Ägarbeskrivning: Spritmuseum på Djurgården i Stockholm är ett museum som ständigt överraskar. Fokus ligger på alkoholhaltiga drycker i olika former: I baren, på ölbryggan och i de lustfyllda utställningarna – som handlar om allt från brännvinstillverkning till hur smak och drycker påverkar oss. För att inte tala om seriefiguren Rocky, som flyttat in med kök, ateljé och vardagsrum på Spritmuseum. ”Ett Junibacken för vuxna!” Även konstutställningen, med verk från legendariska Absolut Art Collection, har en flaska i centrum. Entré inkl smakbricka med fyra svenska drycker: 250 kr. Utan drycker: 120 kr. Öppet: Mån 10-17, tis-lör 10-19, sön 12-17. Baren med enklare rätter samt lunch måndag till fredag. Restaurang med middag tisdag till lördag och lunch lördag och söndag. Ölbrygga med hantverksöl under sommarmånaderna.
Praktisk information: Skåp/förvaring, Mat finns att köpa, Trappor/hiss
Omdömet skrevs januari 19 2017

Om man förväntarcsig ett museum för att höra om spritens historia, hur det tillverkas och vad det finns för olika sorter så blir man mycket besviken.
Det handlar istället om svenskens förhållande till alkoholen. Mer moralpredikningar än kunskapsspridning. Dessutom dyr entré i förhållande till värdet.

Tack Dajje

Omdömet skrevs december 20 2016

Inför en konsert på Cirkus, fick Spritmuseet ett besök av vårt sällskap som hade lite tid att göra av med. Just nu pågår tre utställningar, Dan Wolgers och Lena Andersson - Tänkvärd. Berusande trädgård där man stimuleras att smaksätta alkoholhaltiga eller andra drycker. Den tredje är en audiovisuell resa genom spritlandet Sverige - lättsam.
En av anledningar till besöket var Absolut Art Collection, vilken tyvärr inte visades.
Dessa förhoppningar drar ner på betyget på en för övrigt trivsam utställning.

Tack Mtpmannen
Omdömet skrevs december 18 2016 från mobil enhet

Bra uppbyggt museum, med god presentation. Vår guide var mycket kunnig och trevlig.
Ligger centralt och lätt att nå. Passar dem som är intresserad av dryck.

Tack Mikael O
Omdömet skrevs december 8 2016 från mobil enhet

Ute på Djurgården mot vattnet en bit från Liljevalchs ligger Vin o Spritmuseet, i underbara 1700-talsbyggnader. Mycket snygg inredning, trevlig bar och bra resturang, detta höjer upp museet till en tre, själva utställningarna är en tvåa. Man har uppenbarligen glömt att man är ett museum som skall visa Vin o sprit, första rummet är istället just nu en ganska tråkig Dan Wolgersutställning, oerhört djupa texter av Lena Andersson. När man sen tror att man äntligen ska få se intressanta saker så ramlar man in i ett växthus.... jag förstår tanken, men det känns väldigt malplacerat! Därefter utställningen som i och för sig var ok, men alldeles för mycket teman (olika årstider exempelvis) och för lite kul fakta! Jag tycker att museet borde göra en omstart och inledningsvis fundera på vad man är för ett museum och sedan tematisera utefter det! Nu är det bara tyvärr ett ganska tråkigt museum om ett högintressant, kulturellt och intressant ämne!!

Tack MarS5101
Omdömet skrevs oktober 25 2016 från mobil enhet

Det var länge sedan jag tyckte det var riktigt intressant att gå på museum. Men det här fångade mitt intresse. Så mycket kul under ett och samma tak. Utställningen hette berusande trädgård. Växter som smaksättare i dryck och man kunde känna dofterna och låta sig inspireras när man gick runt i utställningarna.

Här rullar en film om svenskens förhållande till sprit vid högtider och en festlig husvagn finns att gå in i. Även en film om hur kroppen reagerar vid olika promille var intressant. Alltså allt är så snyggt utformat, tekniskt, interiörmässigt och allt som går att läsa. Det fanns så mycket intressant att ta del av, ett besök räcker inte.

Här finns både bar och restaurang som man även kan sitta ute vid under sommar månaderna. Skulle nog inte gå hit med mindre barn. Önskade mig en större museum shop också men annars helt klart 5 stjärnor.

Tack Caroline_Smith10

Resenärer som tittade på Spritmuseum tittade också på

Besökt Spritmuseum? Berätta vad du tyckte!