“Trevlig museum”

Rankad som nr 1 av 3 saker att göra i Djurgården
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: <1 timme
Ägarbeskrivning: Spritmuseum på Djurgården i Stockholm är ett museum som ständigt överraskar. Fokus ligger på alkoholhaltiga drycker i olika former: I baren, på ölbryggan och i de lustfyllda utställningarna – som handlar om allt från brännvinstillverkning till hur smak och drycker påverkar oss. För att inte tala om seriefiguren Rocky, som flyttat in med kök, ateljé och vardagsrum på Spritmuseum. ”Ett Junibacken för vuxna!” Även konstutställningen, med verk från legendariska Absolut Art Collection, har en flaska i centrum. Entré inkl smakbricka med fyra svenska drycker: 250 kr. Utan drycker: 120 kr. Öppet: Mån 10-17, tis-lör 10-19, sön 12-17. Baren med enklare rätter samt lunch måndag till fredag. Restaurang med middag tisdag till lördag och lunch lördag och söndag. Ölbrygga med hantverksöl under sommarmånaderna.
Praktisk information: Skåp/förvaring, Mat finns att köpa, Trappor/hiss
Omdömet skrevs december 18 2016 från mobil enhet

Bra uppbyggt museum, med god presentation. Vår guide var mycket kunnig och trevlig.
Ligger centralt och lätt att nå. Passar dem som är intresserad av dryck.

Tack Mikael O

Omdömet skrevs december 8 2016 från mobil enhet

Ute på Djurgården mot vattnet en bit från Liljevalchs ligger Vin o Spritmuseet, i underbara 1700-talsbyggnader. Mycket snygg inredning, trevlig bar och bra resturang, detta höjer upp museet till en tre, själva utställningarna är en tvåa. Man har uppenbarligen glömt att man är ett museum som skall visa Vin o sprit, första rummet är istället just nu en ganska tråkig Dan Wolgersutställning, oerhört djupa texter av Lena Andersson. När man sen tror att man äntligen ska få se intressanta saker så ramlar man in i ett växthus.... jag förstår tanken, men det känns väldigt malplacerat! Därefter utställningen som i och för sig var ok, men alldeles för mycket teman (olika årstider exempelvis) och för lite kul fakta! Jag tycker att museet borde göra en omstart och inledningsvis fundera på vad man är för ett museum och sedan tematisera utefter det! Nu är det bara tyvärr ett ganska tråkigt museum om ett högintressant, kulturellt och intressant ämne!!

Tack MarS5101
Omdömet skrevs oktober 25 2016 från mobil enhet

Det var länge sedan jag tyckte det var riktigt intressant att gå på museum. Men det här fångade mitt intresse. Så mycket kul under ett och samma tak. Utställningen hette berusande trädgård. Växter som smaksättare i dryck och man kunde känna dofterna och låta sig inspireras när man gick runt i utställningarna.

Här rullar en film om svenskens förhållande till sprit vid högtider och en festlig husvagn finns att gå in i. Även en film om hur kroppen reagerar vid olika promille var intressant. Alltså allt är så snyggt utformat, tekniskt, interiörmässigt och allt som går att läsa. Det fanns så mycket intressant att ta del av, ett besök räcker inte.

Här finns både bar och restaurang som man även kan sitta ute vid under sommar månaderna. Skulle nog inte gå hit med mindre barn. Önskade mig en större museum shop också men annars helt klart 5 stjärnor.

Tack Caroline_Smith10
Omdömet skrevs oktober 19 2016 från mobil enhet

Nadja är suverän! Med stor kunnighet, värme och glimten i ögat njöt vi provningen till fullo. Skulle gärna få lite mer i glasen men annars var det här en positiv upplevelse som verkligen rekommenderas.

Tack towi_swe
Omdömet skrevs oktober 9 2016 från mobil enhet

Underbart museum som bjuder på både unik och underbar konst ala Absolut Vodka. Utöver konsten så lyckas man förmedla svenskarnas ganska udda förhållande till alkohol och hur den uppstått. Under resan genom historien så får man uppleva udda men ganska rättvisande tolkning av bakfylla och olika stadier på fylla.

Många härliga så utställningar så som mikrobryggerier, smaksättningar av sprit, svensk midsommar mm.

Rekommenderar ett besök för att sedan avsluta med en dryck av valfri sort på museet uteservering med utsikt över Stockholms vatten.

1  Tack Pär W

Resenärer som tittade på Spritmuseum tittade också på

Besökt Spritmuseum? Berätta vad du tyckte!