“Intressanta smakupplevelser i minimalistiskt format”
Omdöme om Lyran

Lyran
Rankad som nr 8 av 962 Restauranger i Malmö
Område: Möllevången
Omdömet skrevs 13 juni 2021 från mobil enhet

Äntligen var det så dags att testa denna restaurang som jag hört så mycket gott om och som det inte är helt lätt att få bord på. Mycket välkomnande bemötande och snabb service. Bra beskrivningar av de olika rätterna, märktes att det finns kunskap och engagemang bland personalen. Ganska varierande kvalité på rätterna, några lite intetsägande trots många ingredienser, andra utsökta i sin enkelhet. Gillade mest lammkött som smälte i munnen. Synd att portionerna är så minimalistiska, man blir inte mätt. Vinpaketet OK ,dvs inga överraskningar eller riktiga höjdare men de harmoniserade väl med rätterna. Det alkoholfria alternativet beskrevs som en besvikelse, någon av dryckerna smakade närmast som fiskvatten. Trevlig kulinarisk upplevelse som en engångsföreteelse, men tycker inte riktigt det var prisvärt.

Datum för besöket: juni 2021
Tack lottassyrra

Omdömet skrevs 30 januari 2021

Mycket trevligt bemötande och kunnig personal! Spännande rätter med komplexa smaker. Tyvärr lite för lite mat för oss, men det visste vi innan. Trevligt att personalen berättade vad vi fick och hur de hade tillagat maten.

Datum för besöket: januari 2021
Tack Carina T
Omdömet skrevs 10 januari 2021 från mobil enhet

Mysig liten lokal med stilren och avskalad inredning. Vi tyckte mycket om konceptet med många små rätter med många smaker. Dock blev vi besvikna på att det inte var mer mat. Vi fick några små rätter och sedan var det en liten varmrätt och en liten efterrätt. Vi blev inte helt mätta. Smakerna var jättegoda med priset var inte motiverat. Min vegetariska varmrätt var nästan normalstor, men min mans angusstek var pytteliten. Vi beklagade 95 kr extra per person för en tesked fiskrom på en av rätterna, men sämst var ändå deras alkoholfria dryckespaket. Några små glas med ingefärsjuice, svartvinbärssaft och något som smakade som vattning nyponsoppa för 275 kr/person(!).
Kul att prova, men vi kommer inte tillbaka.

Datum för besöket: januari 2021
2  Tack 948gunnels
Omdömet skrevs 6 september 2020

Vi åt den blandade menyn (fanns även veg och fiskmeny) och fick en härlig sammansättning rätter. Till dessa passade dryckesmenyn utmärkt. Mina favoriter blev rätten med hälleflundra och lökrätten. Fantastiska smakexplosioner!
Desserten men blåbär var blek i sammanhanget. Jag hade nog uppskattat något sötare. Dessutom kändes rätten för vanlig och banal.
Hit kommer jag igen!

Datum för besöket: september 2020
1  Tack helwel
Omdömet skrevs 7 augusti 2020

Lyran har ett spännande koncept i det att man har ett mkt litet kök strax innanför ingången och här jobbar 2 kockar och ser till att menyrätterna kommer ut i stort samtidigt till middagsgästerna. Allt är alltså väldigt korrelerat på ett smart och klokt sätt. På vår traditionella 8 rättersmeny fick vi först några smårättersom inte lämnade mycket intryck (melon med senap, marinerad tomat i tomatolja, rostade paprikor med någon ostkräm under, champinjoner på ett fröbröd) - det var ok men lyfte inte och var inte särskilt originellt.. Men sen kom det igång på riktigt. En supersallad på lite ovanliga gröna blad med brynt smör och först getost från Läsö - helt super, mycket inspirerande rätt. Och sen en ljuvlig liten hälleflundra med innovativ sås o tillbehör - så gott det kan vara! Och sen en jättefin rätt med första kantareller på en rågbrödsbädd, hyvlad sommartryffel )kunde ha utgått utan samband, den är inte så smakrik, men är dyr) såser, skum...fenomenal komposition. Sist blåbär på mascarpone med lite lakritspulver o björksav i - gott men här gick originaliteten ner en eller två nivåer. Men sammantaget var detta en stor restaurang upplevelse: ytterst skickliga kockar som lagar a la minute o med en enorm teknik o känsla. Vi gick därifrån mycket nöjda o inspirerade. Mycket prisvärt. Vi testade inget dryckespaket, kanske nästa gång.

Datum för besöket: augusti 2020
Tack Bo N

Resenärer som tittade på Lyran tittade också på

Malmö, Skåne län

Besökt Lyran? Berätta vad du tyckte!