“Hemma i köket på Lyran”

Lyran
Rankad som nr 9 av 975 Restauranger i Malmö
Område: Möllevången
Omdömet skrevs 7 augusti 2020

Lyran har ett spännande koncept i det att man har ett mkt litet kök strax innanför ingången och här jobbar 2 kockar och ser till att menyrätterna kommer ut i stort samtidigt till middagsgästerna. Allt är alltså väldigt korrelerat på ett smart och klokt sätt. På vår traditionella 8 rättersmeny fick vi först några smårättersom inte lämnade mycket intryck (melon med senap, marinerad tomat i tomatolja, rostade paprikor med någon ostkräm under, champinjoner på ett fröbröd) - det var ok men lyfte inte och var inte särskilt originellt.. Men sen kom det igång på riktigt. En supersallad på lite ovanliga gröna blad med brynt smör och först getost från Läsö - helt super, mycket inspirerande rätt. Och sen en ljuvlig liten hälleflundra med innovativ sås o tillbehör - så gott det kan vara! Och sen en jättefin rätt med första kantareller på en rågbrödsbädd, hyvlad sommartryffel )kunde ha utgått utan samband, den är inte så smakrik, men är dyr) såser, skum...fenomenal komposition. Sist blåbär på mascarpone med lite lakritspulver o björksav i - gott men här gick originaliteten ner en eller två nivåer. Men sammantaget var detta en stor restaurang upplevelse: ytterst skickliga kockar som lagar a la minute o med en enorm teknik o känsla. Vi gick därifrån mycket nöjda o inspirerade. Mycket prisvärt. Vi testade inget dryckespaket, kanske nästa gång.

Datum för besöket: augusti 2020
Tack Bo N

Omdömet skrevs 5 augusti 2020

Vi var ett sällskap på fyra personer varav en åt veg och fisk, dom andra åt allt. Maten var en besvikelse, många rätter hade konstiga kombinationer som inte passade ihop, dessutom upplevde vi att råvarorna var överarbetade. Vissa rätter var intetsägande. En rätt av 8 var god enligt oss alla, två av oss tyckte att efterrätten var god. Vinpaketet var en besvikelse. En av oss ville istället beställa vin på glas och fick endast 2 förslag på vitt vin, båda dom ingick i vinpaketet dessutom. Den alkoholfria drycken var iallafall god. Vi alla äter mycket ute och förstår inte hur betyget kan vara så högt här.

Datum för besöket: juli 2020
Tack Agnes L
Omdömet skrevs 1 augusti 2020 från mobil enhet

Allt är rätt, från den lilla menyn med råvaror istället för rätter, över de muntliga redogörelserna för ingrediensernas geografiska ursprung, till konceptet med små men relativt många munsbitar. Påhittigt och trevligt. Men det smakar inget särskilt. Och då blir det ju mest pretentiöst.

Datum för besöket: augusti 2020
Tack mararn68
Omdömet skrevs 8 juli 2020 från mobil enhet

Har besökt Lyran ett par gånger senaste åren och upplever att det är varierad kvalitet de tillfällen jag varit där. Vissa gånger är det förstaklassig mat som serveras medan det vid andra besök har varit medelmåttiga med rätter som är slarvigt hopsatta utan vidare känsla.

Vid detta besök var smakerna på topp och vinerna likaså. Minus för upplägget av merparten av rätterna. Att få en tallrik fylld med riven ost eller ett vitt skum är ingen fröjd för ögat. Hade de haft vackrare servering av maten hade Lyran fått toppbetyg för mig denna gång, men som sagt så är det varierande kvalitet på restaurangen och vid detta besök var det estetiken som prioriterades bort till förmån för smakerna.

Datum för besöket: juli 2020
Tack annie7442
Omdömet skrevs 3 juni 2020 från mobil enhet

Hade länge funderat på att gå till Lyran och nu blev det av. Många goda rätter serverade i lagom tempo och med förklaring av vad vi åt på en lagom nivå. Ganska mysig lokal med känsla av att vara i Köpenhamn. Vinpaketet var som så ofta ganska överskattat med naturviner som inte var så utmärkande i förhållande till priset.

Datum för besöket: maj 2020
Tack Swede1979

Resenärer som tittade på Lyran tittade också på

Malmö, Skåne län

Besökt Lyran? Berätta vad du tyckte!