“En matfest!”

Bra för: Större grupper, Romantiska möten, Särskilda tillfällen, Barhäng
Middagsalternativ: Middag, Sent på kvällen, Bokningar
Område: Gamla Staden
Omdömet skrevs för 1 vecka sedan från mobil enhet

Denna gång satt jag på innergården och njöt av mat och dryck. Jag tog ett glas prosecco av varianten naturligt porlande och det var spännande. Jag åt burrata-osten till det som blev riktigt gott tillsammans. Därefter blev det munkasvinet med ett spanskt rödvin. En riktig höjdare! Till dessert provade jag en av de goda hemgjorda glassarna på fikonblad. En härlig meny på ett trevligt ställe och med en utmärkt service hela kvällen. P. S. Brödet är himmelskt gott!

1  Tack fitzbenedict
Skriv ett omdöme.Omdömen (1 189)

Inte särskilt gemytlig service.
Men framförallt var det en medelmåttig matupplevelse, till ett ganska högt pris. Svårt att förstå det goda ryktet.
Innergården är förvisso härlig.

Tack adamhH8719LC

Bastard har länge varit en pärla för mig bland Malmös restauranger, men det brukar vara otroligt svårt att boka bord där. Nu under pandemin gick det dock väldigt enkelt, och det är en närmast surrealistisk känsla att ha så mycket utrymme på en sådan restaurang, både i termer av utrymme och tid för personalen att ge uppmärksamhet.

Vi firade en befordran på jobb och körde cocktailrally istället för viner, vilket förmodligen var klokt då det var väldigt friskt blandat mellan våra rätter. Bastard serverar små rätter, där man bör beställa många, och gärna ta av varandras för att få ännu rikare smakupplevelse. Råbiffen kom i en ny och spännande variant jag inte sett förr. Färsen var nästan som pärlor, och smakade friskt och starkt. Salladen med ostar, valnöt och körsbär var magnifik. En smakexplosion som jag fortfarande myser bara jag tänker på. Däremot var rätten med majrovor platt och oinspirerad. Visst var det fina råvaror, men var tog kreativiteten vägen? De skulle nog minskat ner den här rätten till en ensam rova och get den kompanjoner på tallriken med betydligt mer smak. I nuläget är rätten som en film med tolv stycken Nicholas Cage i huvudrollen. Det blir alldeles för mycket av samma. Till de lite större rätterna hade vi en suverän anordning medan rökt ansjovis, nästan hårdkokta ägg, spenat och massor av svensk sparris. Helt sjukt gott, och väldigt vackert att se på. Den andra med en bit helstekt fläsk med knaprig svål, bönor och spenat såg lite platt ut, men smakerna var klockrena både var för sig och i kombination. Slutligen fick vi en semifreddo på jordgubbe och pistage som lätt rankar in på topp-10 efterrätter jag smakat och sett i mitt liv, samt en tallrik med hårdost, mögelost, tunna knäckekex samt honungsmelass. Här hade ett tips varit att lägga med en stav eller två compté till, och att kanske lugna den generösa klicken mögelost till hälften. Och kanske satsa på en rolig lokal marmelad istället för den ganska trista honungskakan?

Drinkarna var ursinnigt varierade och samtliga spännande. Vi provade genom rubbet. De låter sina bartenders ha kul på Bastard och det är BRA. Resultatet blir därefter.

Men den verkliga upplevelsen är ju servicen. Servitörerna är urtrevliga, kunniga, tålmodiga och roliga. Kanske beroende på situationen med pandemin, men vår servitör tog sig gärna tid att förklara de enskilda maträtterna ner på nivån hur de handlar råvaror och tillagar. Det är sådant som flyttar en restaurang från hög klass till mästarklass.

Så den här fyran jag satte var en stark fyra, i princip en femma, med små små förbättringar som behöver trimmas till för att nå perfektion. Och det här känns onekligen som ett gäng som hela tiden har modet att experimentera för att bli bättre.

Tack Sigge L

Gemytlig atmosfär i restauranglokalen! Liv och rörelse i det synliga köket utan att det blir stökigt och skramligt! Inte mycket att välja på menyn men ändå inte svårt att välja något som kan passa. Vi åt Bastardplankan med lokala charkuterier och en av gourmepizzorna. Klass och välsmakande. Dock inget för storätaren som vill känna sig redigt mätt! Finns gott att dricka med kvalité!

Tack hannabE5304EG
Omdömet skrevs 10 maj 2020

Hög ljudnivå, stressad personal och osammanhängande meny. Någonting har hänt med Bastard den senaste tiden. Jag upplever inte alls samma lyxiga, innovativa och vänskapliga mötesplats som tidigare. Personalen är stressade och ofokuserade. Menyn är underligt komponerad och rätterna inte speciellt fantasifulla. Råvarorna är fina men tillagningen gör dem inte rättvisa. Stället har dessutom blivit rent av ovälkomnande mot vegetarianer och veganer. Kommer inte hit igen på mycket lång tid, avråder även andra från att göra det. Inte värt pengarna.

Datum för besöket: april 2020
2  Tack Flonnan

Resenärer som tittade på Bastard tittade också på

Besökt Bastard? Berätta vad du tyckte!