“Fortfarande mycket bra”

Matsalen - Grand Hotel Lund
Rankad som nr 11 av 248 Restauranger i Lund
Kök: Svenskt, Skandinaviskt, Bar
Middagsalternativ: Sent på kvällen, Frukost
Beskrivning: Maten vi serverar är köksmästarens personliga tolkning av det nordiska köket. Rustikt och elegant på samma gång. God mat där skånsk finess möter rejäl matglädje. I köket är det råvarorna som talar och det innebär en levande meny som växlar med årstiderna. Respekt för djur och jord är en del av vår filosofi och vårt dagliga arbete. De goda vinerna har sin givna plats i Matsalen. Vår sommelier öppnar gärna dörren till det lite mer intima vinrummet, där du får hjälp med att botanisera bland utvalda buteljer. Och till Grands berömda vinkällare, där vi med stor kännedom väljer rätt vin till maten. Mat och vin ska harmoniera och därför anpassar vi gärna dryck efter meny och vice versa. I vår anrika Matsal skapas minnesvärda måltider kryddade med en stor dos personligt engagemang. Vi hoppas att du ska känna dig som hemma under kristallkronorna. Välkommen!
Omdömet skrevs 25 juni 2017 från mobil enhet

Det perfekta stället att avnjuta en affärsmiddag. Maten och service är som alltid mycket bra. Trots den ombyggnad som just nu pågår i Gambrinus så märks inte detta.

Datum för besöket: juni 2017
Tack j_rgenb805

Omdömet skrevs 7 juni 2017

Ett hotell som ska vara av lite bättre rang gav ett ganska mediokert och trött intryck. Lite landsortshotell från förr. Det fanns ett rosévin att välja på t ex och inte särskilt bra. Trevlig personal men alldeles för mycket folk i jämförelse med antalet som arbetade vilket gav ett stökigt och ganska förvirrat intryck.

Datum för besöket: juni 2017
1  Tack johannaa180
Omdömet skrevs 30 maj 2017

Genomtänkta och välkomponerade menyer som verkligen tilltalade oss. Roligt att man tar tillvara närodlade produkter och skapar fina smakkombinationer som gick hem i hela sällskapet. Vi blev dessutom väl omhändertagna av kunnig och vänlig personal.

Omdömen sammanställs i samarbete med den här restaurangen
Tack ChristinaH2744
Omdömet skrevs 22 maj 2017

Jag var här med mina föräldrar för att fira ett väl genomfört Göteborgsvarv. Vi hade bokat bord - men det visade sig överflödigt eftersom det var vi och två bord till på hela kvällen. Nåväl, färre bord = bättre service (tänkte vi).
Mycket trevligt att man kan välja olika menyer till bordet, eller att några kan välja meny och någon endast a la carte. Man blir mindre låst på det sättet. Vi valde såväl gröna skånska smaker (vegetarisk meny) samt försommarsmaker. Jag önskade 4-rätters alternativet men ville gärna byta ut osten mot en annan dessert då jag inte är så förtjust i ost. Trodde inte att detta skulle vara något problem eftersom osten var de dyraste utav dessertalternativen. Men ack nej, det gick inte. Jag löste det helt enkelt genom att välja 3-rättersmenyn (skippa osten) och lägga till den desserten jag ville ha ur a la carten. Lite synd att de inte kunde vara mer flexibla.
Vad gäller vinlistan var det väldigt tråkigt att vi fick försöka med 5 (!) olika alternativ innan de faktiskt hittade ett vin som de hade. Vilket blev en av de flaskor de normalt har på glas. Om man nu har en gedigen vinlista att ge gästen måste man kunna leverera ur vinförrådet också, eller uppdatera sin lista bättre.
Första rätten var "Soppa på späda nässlor med sprättägg, Lundasparris och fermenterat smör" (extremt mild nässelsoppa dessvärre, som mest smakade tam grädde och som saknade såväl syra, salt och nässelsmak, och ägget var nog inte tillagat riktigt som tänkt eftersom halva gulan var lite lös och andra halvan smulig såsom om ägget kokats i ett oerhört grunt vattenbad) respektive "Kalixlöjrom och rökt siklöja med potatiskrisp, vit sparris, bronsfänkål och våtarv" (god kombination av sälta, syra och krisp - och perfekt kokt sparris, dock var den rökta siklöjan sisådär). Därpå följde huvudrätterna "Kål från Åhus och svamp från Hällestad med tryffel, spirkål, ramslök och mandelmüsli" respektive "Vårkyckling med svamp, mandelmüsli, kål och kycklingbuljong med ingefära" (båda var verkligen goda, mycket snarlika i såväl upplägg som tillbehör men vad gör det när det smakar mums? enda minuset var att maten faktiskt var nästintill kall, och det är synd på så goda smaker). Ostarna kom sedan i form utav två kittostar samt en mögelost, och min ena (extra-beställda) dessert "Jordgubbar från Skåne med stekt vit choklad, tonkaböna och gräddglass på pistage" (vackra färger i upplägget, goda smaker och spännande att testa pistagemacarons men glassen var halvsmält när den kom in...). Sist men inte minst avnjöts den sista desserten "Rabarber från Vellinge med färskostglass, brödkräm, mandelkaka och vild körvel" (rabarberkompott och mandelkaka kan knappast slå fel. riktigt gott! dock var det en ljusbrun kräm vi inte kunde placera varken konsistens- eller smakmässigt som hade en ganska skarp och lite bitter kryddighet, liknandes pepparkakskryddor, varpå vi frågade servitören vad det var och han säger rabarberkräm. jag vägrade nästan acceptera detta och han kom senare tillbaka och sade att det var surdegsbrödkräm. inte riktigt koll).
Servicen var trevlig och vänlig på alla sätt men som sagt något vimsig, förvirrad och ouppmärksam. Dessutom sen med leveransen av rätterna i och med att glassarna hann smälta och maten svalna. Vilket jag inte tycker är okej när man går på lyxrestaurang (vilket man ändå får säga med tanke på priserna) och det bara är 3 bord att hantera. Vatten fick vi fylla på själva och när vi skulle betala frågade vi om det fanns vin kvar i vår flaska, varpå han kom tillbaka och fyllde på våra glas rejält. Hade varit trevligt att få detta till maten.... I bakgrunden spelas gamla godingar i lagom hög volym och matsalen är ljus och trevlig. Dock pappersdukar på borden över de riktiga dukarna?! Väldigt trist.
Summa sumarum; toppar och dalar på maten, halvdann service och helt enkelt lite för dyrt för att göra sådana misstag. Finns definitivt bättre ställen att besöka i Lund!

Datum för besöket: maj 2017
4  Tack rebeccathoren
Omdömet skrevs 15 maj 2017 från mobil enhet

Trevligt bemötande och rolig matsedel. Vi valde en grön middag bestående av tre rätter. Samtliga väldigt goda. Matsalen är klassisk och det ger rätt intryck. Det enda som drog ner kvällens intryck var att kyparen kom springande och bad oss göra rätt för oss även fast notan var betald. Annars kan restaurangen klart rekommenderas. Ljudnivån för äldre var också ett plus. Det gick att samtala vid bordet i normal samtalston.

Datum för besöket: maj 2017
Tack EvaS4340

Resenärer som tittade på Matsalen - Grand Hotel Lund tittade också på

Besökt Matsalen - Grand Hotel Lund? Berätta vad du tyckte!