“Underbart”
Omdöme om Yoko

Rankad som nr 18 av 357 Restauranger i Helsingborg

Vi tog en goe drink och en öl, mycket trevlig personal och blev väldigt väl bemött. Mysig inredning, lagom hög musik. Hit kommer vi igen

Datum för besöket: januari 2023
Tack hassel999

Fantastisk mat och service. Vi var tolv personer med en del matallergier. Allt togs hänsyn till på ett fantastiskt sätt

Datum för besöket: januari 2023
Tack Odyssey10020057788

Fördelar:
Pampig lokal inspirerad av asiatisk elegans. Öppet kök, möjligt att beskåda matlagningen.
Stilrent klädd personal, med diskret men ändå hög fokus på kunderna.
Höga ambitioner i köket, som nådde nästan hela vägen fram.

Nackdelar:
45 min väntan på maten under lunchtid, utan förvarning om detta vid beställning, lämnar en del att önska.
Något små portioner.

Datum för besöket: november 2022
Tack DasReiseleiter
Omdömet skrevs 10 december 2022

Vi var ett sällskap som avnjöt "Asian Christmas", ett event vi fick reda på via en epost. Vi bokade sittning kl 20:00 en lördag, och maten var verkligen himmelskt god, även om den egentligen inte hade någonting alls med traditionell julmat att göra. Så allt såg ut som en lyckad kväll den första timmen. Men kl 21 drog en DJ igång dansmusik på öronbedövande hög volym. Vi kunde inte längre prata med varandra, utan tvingades övergå till att skrika för att höras. Det var oerhört påfrestande och vi bröt upp ganska snart därefter, det var meningslöst att vara kvar.
Jag beskrev detta för ägaren i ett mail och fick ett bryskt och snobbigt svar. Uppenbarligen hade jag trampat på en öm tå genom att kritisera "konceptet", att skapa nån slags nattklubbspuls på restaurangen. Detta skulle jag också ha varit medveten om, menade ägaren, eftersom det beskrivs på restaurangens hemsida. Men som sagt fick vi infon via ett mail, och där stod ingenting om DJ-disco mitt i maten. Vilket jag tycker än otroligt märklig idé, julbord är ju vanligtvis ett tillfälle att samlas och äta och prata med vänner eller familj. Vi gick därifrån med ringande öron och noll lust att återvända.

Datum för besöket: december 2022
Tack D3715VXlarsa
Michael F, Ägare på Yoko, svarade på det här omdömetSvarade 12 december 2022

Hej igen Lars!
Med tanke på din aggressiva ton och nedlåtande kommentarer i vår mailkonversation förvånar det mig inte att du även framför dina synpunkter via denna kanal. Att kalla mina svar för bryska och snobbiga är dock ännu ett bevis på din ovilja att förstå att andra kan ha andra preferenser på vad som är trevligt under ett restaurangbesök än vad du har, och ännu ett bevis på att du gärna förolämpar människor som säger emot dig. Medan du i ganska hård ton vill få mig att förstå att alla gäster vill att ett julbord ska avnjutas under samma puls som ett begravningskaffe försökte jag mycket vänligt förklara för dig vad vårt koncept (med bl a högre musik än många andra restauranger) innebär, hur vi förklarar det för våra gäster för att undvika missnöje likt ditt och att vi har väldigt många gäster som kommer till oss just p g a det konceptet. Jag beklagar även att det inte föll er i smaken och tackade för den positiva feedbacken om maten. En förklaring du vägrade acceptera och fortsatte mailkonversationen med rena förolämpningar och ingen som helst förståelse för att andra kan uppskatta något som du inte uppskattar. Huruvida min beskrivning av vår mailkonversation enligt ovan, eller ditt påhopp om att mina svar skulle vara "bryska och snobbiga" stämmer överlåter jag till var och en att göra sin bedömning av utifrån hela vår mailkonversation nedan. För den som orkar läsa så är det ursprungliga mailet längst ner, med efterföljande svar genom att scrolla uppåt.

----------------------------------------

Hej igen!
Eftersom du är så angelägen om att fortsätta diskussionen och fortsätter med dina raljerande förolämpningar, mot oss i detta fallet där du jämför oss med en "albansk strandbar", känner jag mig tvungen att återkoppla ännu en gång. Detta trots att jag precis som du egentligen inte ser någon mening med att dra ut på detta.

Jag har som sagt full respekt för att vårt koncept inte tilltalar dig och har även beklagat att vi inte nått ut med information om musikens del i konceptet till er. Jag har heller aldrig sagt att du har fel i hur du har upplevt kvällen. Däremot har vi ca 1000 restauranggäster i varierande åldrar varje vecka (varav de flesta återkommande) som är av en annan uppfattning, vilket bara understryker att smaken är olika. Att vi därutöver får extremt positiv feedback och recensioner i alla kanaler överlag tyder på att vi generellt har ett väl fungerande koncept som tilltalar väldigt många även om det inte passar alla. Det du kallar "öronbedövande och snackstoppande dansmusik" anser många andra är en stämningshöjare som gör helhetsupplevelsen av både måltiden och besöket ännu bättre. Återigen är det inte en uppfattning som delas av alla, men av väldigt många. Att ändra det konceptet för att några gäster inte uppskattar det faller på sin egen orimlighet då det leder till att några gäster är nöjda medan det stora flertalet som valt att besöka oss just av den anledningen blir missnöjda. Samma koncept har vi även jobbat efter i våra andra restauranger de senaste 12 åren vilket inneburit att vi blivit utsedda till "Årets Restaurang" i både Helsingborg och Malmö vid ett flertal tillfällen och samtidigt har fullbokat de allra flesta kvällar i veckan på alla våra restauranger. Därav känner jag mig väldigt trygg i att det är ett väl fungerande koncept generellt och så långt från din jämförelse med "tomma albanska strandbarer" som man kan komma.

Det du benämner som fine dining är den typ av fine dining som DU uppskattar, vilket jag respekterar. Samtidigt kan jag referera till allt från Astoria till Ekstedts, Mutantur, Hakkasan och många andra både nationella och internationella fine dining-restauranger där musiken är väsentligt högre än på många andra ställen då man anser att det förhöjer helhetsupplevelsen av besöket till skillnad från den stela miljö som präglar den kanske mer klassiska fine dining-restaruangen. Med det sagt behöver inte DIN åsikt vara den rätta, och den vi ska anpassa vår verksamhet efter. Däremot ska du givetvis välja restaurang efter dina preferenser för att bli nöjd med ditt besök. I det fallet är vi uppenbarligen inte ett lämpligt val vilket är tråkigt men något vi får leva med.

Jag beklagar än en gång att ni inte var nöjda med ert besök, men kan samtidigt inte se vad vi hade kunnat göra annorlunda. Jag ber samtidigt om en ömsesidig respekt för att man kan tycka olika och en förståelse för att var och ens bestämda uppfattning inte behöver vara allena rådande över vad som är rätt eller fel.

Med önskan om en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning

----------------------------------------
Från: Lars Aldman
Skickat: den 6 december 2022 08:51

Vill inte dra ut på det här, men en sista kommentar till det du skrev senast:
Jag blev uppmärksammad på "Asian Christmas" via ett mail, tyck te det verkade intressant och slog till. Menar du verkligen att jag då först borde ha gått in på er hemsida för att kolla om det skulle bli öronbedövande och snackstoppande dansmusik mitt under måltiden?
För det stod det ju ingenting om i mailet, inte heller i något av alla de påminnelsemail ni skickat sen dess. Där har ni, som du själv antyder, totalt misslyckats med att informera om "Konceptet".
Och när jag ifrågasätter "Konceptet" blir det tydligt i ditt svar att jag har fel. För "många gäster" uppskattar det ju. Ja, folk i yngre medelåldern kanske har tröttnat på att prata med varann?
Som en sista parentes kan jag berätta att jag stött på detta "Koncept" tidigare, på badorter i Albanien, där strandställena tävlar om vem som spelar högst musik. Drar det folk? Nej, de ställena är oftast tomma. Folk vill äta i lugn och ro, njuta av maten och prata med varann. DET är verkligen Fine Dining som koncept.

Önskar dig också en trevlig dag.

//LA

------------------------------------------------

Hej igen!
Jag förstår inte var i mitt svar jag skriver att du har fel? I såna fall ber jag om ursäkt för det menar jag absolut inte. Däremot förklarar jag det faktum att vi som du själv beskriver spelar högre musik än många andra restauranger, varför vi gör det och hur vi informerar om det. Något jag tycker är på sin plats med tanke på den feedback du gav oss. Jag kan inte se något otrevligt, eller ifrågasättande i det från min sida?

Uppenbarligen faller inte vårt koncept som helhet dig i smaken vilket är tråkigt, och det är givetvis upp till dig om du vill besöka oss igen eller inte.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänlig hälsning,

---------------------------------------------------

Hej och tack för svar. Men det innehåller två fel. För det första - jag förolämpar ingen, att beskriva en person som gammal och långhårig är just det, en beskrivning. Ingen värdering. Jag är själv gammal, förolämpar jag mig själv nu?
Det andra felet är värre. Du menar alltså att Kunden har fel. Det är illa. Jag kommer inte tillbaka.

/LA

---------------------------------------------------

Hej Lars!
Tack för ditt mail och trevligt att höra att ni var så nöjda med maten.
När det gäller musiken stämmer det att vi spelar högre musik än många andra restauranger. Speciellt under den sena sittningen på helgerna, då vi är en sk dinner club med DJ på plats från 21.00 på fredagar och lördagar. Det är också en (av flera) anledningar till att många gäster väljer att besöka oss då man uppskattar just kombinationen av mat & dryck, service, inredning och lite högre musik med den puls det innebär. Däremot vet vi att det inte passar alla varför vi är måna om att tydligt informera om den högre ljudvolymen på vår hemsida för att undvika missförstånd och missnöje, en information vi uppenbarligen misslyckats med att nå fram med till er vilket jag beklagar.
Den nedlåtande kommentaren mot en i vår personal (vår DJ) känns dock väldigt plump och onödig då det jobb han gör uppskattas av det stora flertalet gäster som besöker oss. Och även om man inte uppskattar det behöver man inte förolämpa någon som bara gör sitt jobb enligt det koncept vi lovar våra gäster att vi ska leverera.
Om ni vill besöka oss igen eller inte är givetvis upp till er även om jag hoppas att vi får se er hos oss igen. Dock rekommenderar jag i såna fall ett besök en vardag eller under den tidiga sittningen på helgerna eftersom vi då alltid har DJ från 21.00.
Med vänlig hälsning

---------------------------------------

Från: Lars Aldman
Skickat: den 4 december 2022 10:20

Hej, här är mina synpunkter från vårt besök igår, på Asian Christmas. Maten var sanslöst bra, mycket bättre än förväntat, kanske det bästa julbord vi nånsin avätit.
Men. Den sinnessjukt höga musiken nära nog fördärvade upplevelsen. Varför ska en restaurang ha en musikvolym som en nattklubb, redan kl 21:30??!! Vi vill kunna prata med varann, inte behöva skrika oss hesa. Och inte njuter man direkt av maten när basen dunkar i hela kroppen.
Här har ni tänkt helt fel. Stäng in den långhårige gamle DJ:n i ett skåp och släpp inte ut honom före kl 23:00. Då kan vi tänka oss att komma tillbaka. Annars får det vara för vår del.

Vänligast,
Lars Aldman, Helsingborg

Omdömet skrevs 5 december 2022 från mobil enhet

Tredje besöket på vad jag anser vara bästa restaurangen i Helsingborg just nu. Fantastisk fusion med kvalitet utöver det vanliga, bra lokalproducerade råvaror, och kunnig personal.

Datum för besöket: november 2022
Tack johan_vikkelsoe

Resenärer som tittade på Yoko tittade också på

Helsingborg, Skåne län

Besökt Yoko? Berätta vad du tyckte!

Intäkterna påverkar de upplevelser som visas på den här sidan, läs mer.