“Italiensk kvarterskrog”

Dolcetto Trattoria Italiana
Rankad som nr 9 av 154 Restauranger i Sundsvall
Middagsalternativ: Bokningar
Beskrivning: Dolcetto är Sundsvalls alldeles egna italienska kvarterskrog som serverar fantastiska italienska rätter tillagade med färska råvaror samt en genuin kärlek till det italienska köket. Hjärtligt välkomna ska ni vara!
Omdömet skrevs 17 juli 2018 från mobil enhet

Besöker Sundsvall i jobb igen och stan sprudlar av glada turister och lokalbor denna tisdag kväll. På tisdagar är det gratis uppträdande på Stora torget och kvällens musik grupp lockade många i den fantastiska sommarkvällen :)

Googlar på restauranger jag inte besökt än på gångavstånd och läste menyer i någon timme innan jag bestämde mig. Var sugen både på tapas, risotto och grillat på en gång.

Lyckan är gjord när jag läser lammfile med trattkantarell risotto! Och jag kan få lite antipasti innan. Klockrent!

Matsalen var i klassisk italiensk sparsmakad stil men ändå ombonat. Borden var dukade och inbjudande med saltflingor på borden med en liten minimortel. Bådar gott tänkte jag!

Samma kärlek som inne behöver dock uteserveringen. Trist med vaxdukar och inte uppdukat. Borden var helt tomma på bordstillbehör såsom salt och pepparkvarn, glas och bestick och klassiska italienska tillbehör som olivolja och balsamvinäger.

Servitören är vänlig men lite osäker. Ung kille som gjorde sitt bästa och säkert kommer lära sig med tiden. Helt klart hade han rätt inställning - bara lite ovan.

Efter ett tag torkar han av vaxduken och kommer ut med lite vatten medan jag studerar menyn en stund och väljer vin.

Det blir insalata caprese och lammfilen med ramslöksmör och trattkantarell risotto. Salladen smakade ungefär som förväntat men fick gå in och fråga efter pepparkvarn och salt.

Lammfilen är lite överstekt och ramslökssmöret kunde ha haft lite mer punk men i det stora hela ok.
Risotton var lagom krämig och var ok. En viss surhet fick den dock av zuccini träningarna man hade slängt i. Tog upp det när jag betalade och fick svaret att det var för utfyllnad och lite färg. Hade nog hellre varit utan färg ;)

Det var i alla fall ett lugnt och behagligt ställe borta från det stora stråket där sommarpulsen var hög och det var precis vad jag behövde denna kväll.

Tips till restaurangen - ge uteserveringen lite kärlek så blir det nog fullt resten av sommaren, sätt på musiken lite tidigare, när man kommer med menyn - fråga om man vill börja med något att dricka, när man plockar varmrätten - fråga om man önskar efterrätt eller kanske en avec. Det är ju ändå sommar så sälj lite typiska sommardrinkar för Italien ;)

Mitt behov blev ändå tillfredställt denna kväll - lite mat jag var sugen på - lite lugn men lagom folkliv utan att jag behövde känna mig dum för att jag satt själv i sommarvimlet på Stora turiststråket :)

Tack Malina B

Omdömet skrevs 15 juli 2018

Mycket trevlig restaurang med fantastiskt god mat o mysig miljö. Inte någon gigantisk meny men lagom stor för att det blir svårt att välja. Vi var ett sällskap som åt fyra olika rätter och alla var supernöjda med maten. Bra vinlista.

1  Tack monkanw
Omdömet skrevs 28 juni 2018 från mobil enhet

Vi hade beställt bord per telefon ca två veckor i förväg för att säkert få ett bord på denna restaurang. TripAdvisors positiva omdömen var naturligtvis en viktig del i vårt val av restaurang.

Väl där, efter tio timmars resa, kunde vi konstatera att det var fullsatt. Personalen frågade efter ”Den vi talat med” och det kunde vi ju alls inte minnas (om den personen ens talat om sitt namn). Däremot kunde vi via mobil bevisa att vi faktiskt varit i kontakt med denna restaurang, vilket inte verkade bekymra dem ett dugg.

Sensmoral: UNDVIK DENNA RESTAURANG. (Vi gick till en restaurang i samma kvarter, som kunde erbjuda god mat)

Vi har ätit på hundratals restauranger runt hela jorden, men har ALDRIG upplevt något liknande.

3  Tack Lena S
Omdömet skrevs 25 juni 2018

Vällagad mat och bra utbud av viner i olika prisklasser. Trevlig personal gör att man känner sig välkommen.

Tack Viktor Å
Omdömet skrevs 22 april 2018 från mobil enhet

Fantastiskt god mat, "liten" meny, vilket brukar borga för fräscha råvaror, vilkey stämde mycket bra.Trevlig och kunnig personal. Lugn och mysig atmosfär. Kan inte bli bättre!!

Tack monique612003

Resenärer som tittade på Dolcetto Trattoria Italiana tittade också på

Sundsvall, Västernorrlands län

Besökt Dolcetto Trattoria Italiana? Berätta vad du tyckte!