“Omtumlad och tacksam ”

Strandkaj Kök & Bar
Rankad som nr 7 av 70 Restauranger i Örnsköldsvik
Beskrivning: Våren 2020 slog vi upp dörrarna till Örnsköldsviks nya bistro –Strandkaj Kök & Bar. En restaurang där vi vill att det sociala ska stå i centrum och våra gäster ska få uppleva god mat och dryck av bästa kvalitet i en härlig gemenskap. I vårt vardagsrum nere vid kajen kan du umgås med vänner på ett avslappnat sätt. Vare sig du njuter av en trerätters middag i matsalen eller tar en drink i stans första loungebar. Välkommen till oss nere på kajen!

Jag sitter på strandkaj, äter deras entrecote och tänker direkt på min farmor, Gund. Min farmors liv bestod av matlagning och att förse sin familj med mat. Ända till hennes allra sista tid i livet, svårt märkt av krämpor, diabetes typ 1 och mkt annat lagade hon ljuvlig, hemlagad mat hemma i sitt kök i Myckelgensjö.

Hennes kött var älgkött, skjuten av min farfar Folke, fläsk från gris, uppfödd på gården. Min farfar tyckte inte om att grisen fick böka omkring ute. Den ”blir ju smal som en stövare”.

Allt var tillagat länge, med enkla metoder. En panna som stod på vedspisen och puttrade. Det smakade underbart. Det är min barndom.

Så smakade strandkajs entrecote. Jag hade tänkt mig en god köttbit, men blev kastad tillbaks till köksbordet hos farmor Gund. Jag är omtumlad och tacksam.

Datum för besöket: maj 2021
Tack fredrikcsjodin

Omdömet skrevs 18 oktober 2020 från mobil enhet

Mycket bra mat i trevlig miljö med uppmärksam personal. Hit återvänder vi gärna!
Bra storlek på portionerna.

Råbiffen var perfekt i smak och konsistens, Renhuvudrätten perfekt stekt och fördrinkarna var goda, så även deras kaffedrinkar.

Datum för besöket: oktober 2020
Tack 486sannak
Omdömet skrevs 3 september 2020

Första gången på Strandkaj och det blir inte den sista. Piggvaren och rådjurssadeln smakade utmärkt och de föreslagna vinerna passade som handen i handsken. Avslutade med två goda efterrätter där vinet även där gjorde att ett plus ett är tre!!

Datum för besöket: september 2020
1  Tack lofrothgoran
709fredrik, Ägare på Strandkaj Kök & Bar, svarade på det här omdömetSvarade 2 oktober 2020

Hej Göran,

Stort tack för ditt betyg och dina ord, värmer!

Omdömet skrevs 22 augusti 2020

Fantastisk service och underbar mat! Personalen möter kundens behov innan de dyker upp vilket gör att jag ger servicen betyget 10/10. En per definition enkel rätt, som en macka till aw-ölen, är en fröjd för gommen. Lokalen är smakfullt inredd och inkluderande vilket ger avtryck i gästbilden. Detta är ett ställe för många intressanta möten!

Datum för besöket: augusti 2020
Tack Majgulan

Stort tack för dina ord och omdöme Majgulan :)!

Omdömet skrevs 17 augusti 2020

Har du intresse för förstklassiga drinkar, fantastiska maträtter och en helhjärtad personal med största fokus på gästen? Inte nog med den vackra utsikten och dess centrala placering i hjärtat av Örnsköldsvik. Detta ett ställe du bör besöka. Jag kan garantera en upplevelse du sent kommer att glömma. 5/5 stjärnor!

Datum för besöket: augusti 2020
Tack Globetrotter_Ana

Hjärtligt tack för dina och omdöme Ana, värmer!

Resenärer som tittade på Strandkaj Kök & Bar tittade också på

Örnsköldsvik, Örnsköldsviks kommun

Besökt Strandkaj Kök & Bar? Berätta vad du tyckte!