“Ganska schysst pläjs”

Kvinnohistoriskt Museum
Rankad som nr 18 av 22 saker att göra i Umeå
Information om sevärdheten
Omdömet skrevs 4 februari 2018

Hade en "lillsemesester" i Umeå (är från Helsingborg) och som del av vistelsen besökte vi muséet inrymt i Väven. Lite spännande grepp med "skogen" med TV-monitorer som det kom feministiska tänkvärda budskap ur utplacerade på olika ställen det rel mörka rummet. Hade tur att se en utställning med kunnig guide som berättade om tre pressfotografiska kvinnliga pionjärer- Intressant! Och seväerda bilder!

Tack Ruth258

Omdömet skrevs 10 januari 2018

Ett väldigt spännande museum, en spännande berättelse som man får gå runt i ett litet rum med olika Tv-apparater uppsatte, alla dessa ger dig bra tankeställare och provocerar bra. Tyckte om det mycket!
DO IT!

Tack Jens O
Omdömet skrevs 18 december 2017 från mobil enhet

Hade höga förväntningar och var nyfiken på att besöka detta museum som tar upp ett otroligt viktigt ämne. Tyvärr upplevde jag museet som rörigt, ostrukturerat och inte alls fyllt med viktig och intressant kunskap som finns. Platt och inte så inspirerande. Väldigt litet. Rekommenderar inte.

1  Tack Dino J
Omdömet skrevs 27 november 2017 från mobil enhet

Mycket besviken då detta var mer en utställning för genus politik i falskt sken av att vara en vetenskaplig biologilektion.
Fanns ingen fast utställning om historiskt intressanta kvinnor som jag hoppats på.
Såsom tex Fredrika Bremer, Ellen Key, Ellen Ottesen Jensen eller Suffragetterna med flera. Mycket besviken på ett tema som kunnat gjorts så mycket bättre.
Liknade mer ett ordinärt elevarbete såsom ett gymnasiearbete.

1  Tack Annika J
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 19 augusti 2017 från mobil enhet

En fantastisk fotoutställning med porträtt av kvinnor i Sapmi gjorda av Cooper & Gorfers. Guidad visning 12 & 13 men vi kom senare och fick en fantastisk visning av porträtten och historien bakom varje bild, även en fördjupad film finns som man inte ska missa.

Tack Wik_13

Resenärer som tittade på Kvinnohistoriskt Museum tittade också på

Umeå, Västerbottens län

Besökt Kvinnohistoriskt Museum? Berätta vad du tyckte!