Spara
Höjdpunkter från omdömen
Värsldsarv

På något sätt underbart att kunna uppleva ett världsarv. Börja med Visitors center. Väldigt bra ... läs mer

Omdömet skrevs 19 augusti 2020
monkan72
Lund, Sverige
Vacker by med speciell atmosfär

Vacker och mysig by att flanera i. De gräsbelagda gränderna med röda ”stugor” kändes ... läs mer

Omdömet skrevs 10 augusti 2020
23marjapm
Stockholm, Sverige
Läs alla 408 omdömen

Google
Rekommenderade upplevelser i och omkring Luleå
Omdömet skrevs 24 juli 2020 från mobil enhet

Genuint och mysigt! Besöktes på eftermiddagen så det mesta var stängt. En solig dag är nog detta ett trevligt utflyktsmål för hela familjen.

Tack robbner
Omdömet skrevs 23 juli 2020 från mobil enhet

Gamla Luleå ligger en bit från centrum så jag buss 9 dit, vilket tog cirka 30 minuter. Väl där gick jag runt och tittade på husen, men bokade in en guidning för 100 kronor. Det var mycket bra! Då vet man vad man bör titta extra på. Medeltidskyrkan var en finn upplevelse. I friluftsmuseet Hägnan, där förr den äldsta hamnen låg, alldeles intill, kan man äta enkla maträtter och dricka kaffe. En stor upplevelse att besöka detta världsarv!

Tack fitzbenedict
Omdömet skrevs 13 juli 2020 från mobil enhet

Ett stycke svensk historia, välbevarat och dynamiskt, då småhusen fortfarande är i bruk. Vackert och intressant att kunna vandra mellan husen, besöka kyrkan och fika i en historisk omgivning. Allt utan att det blivit ett turistjippo. Man kan få guidade turer eller gå själv med audioguide.

Tack 765paulap
Omdömet skrevs 12 juli 2020 från mobil enhet

Vilken miljö unik med små hus en vacker och stor kyrka. Väl värt ett litet besök vandra runt på gatorna du har runt i historian.

Tack urbanpe
Omdömet skrevs 3 juli 2020

kul ställe som visar hur det såg ut för i tiden, vacker kyrka som är renoverad, lätt att fota saker. går att åka bil i området.

Datum för upplevelsen: juni 2020
Tack bluetomas