Google
från 435,04 US$
från 36,22 US$
från 78,48 US$
Omdömet skrevs 22 maj 2017 från mobil enhet

Ett trevligt utflyktsmål som omväxling mot sol och bad. Trevlig väg att köra, brant och kurvig.
Filerimos ligger cirka 5 km från Rhodos stad. Vacker utsikt och många historiska skatter. En av sevärdheterna är det 18 meter höga betongkorset. Här finns också många påfåglar.

Datum för upplevelsen: maj 2017
Tack Golferlunkan
Omdömet skrevs 25 december 2015

Om man är särskilt intresserad av kloster blir man antagligen besviken över att det inte finns särskilt mycket att se, eftersom byggnaden till största delen är stängd och otillgänglig. Om man inte är särskilt intresserad av kloster finns det faktiskt inte heller någon anledning att åka till Filerimos. Det ligger lite off (även om vägen uppför berget dit är ganska charmig på sitt sätt förstås) så lägg tid och energi på någon annan utflykt.

Det höga korset kan man tydligen gå upp i ibland (stängt när vi var där), men även vid foten av korset är utsikten fin att beskåda. Det finns dock andra utsiktsplatser på Rhodos om det är just vackra vyer man är ute efter, så åk inte hit för den sakens skull.

Om man vill besök klostret får man betala en liten avgift, men annars är det kostnadsfritt på området. Tänk på klädseln om ni planerar att besöka klostret också. Den skall vara anständig.

Datum för upplevelsen: oktober 2015
Tack T6930GLisabelm
Omdömet skrevs 5 oktober 2015

Underbar plats uppe på Filerimosberget. Utsikten härifrån är något utöver det vanliga. Vi hade fika med oss som vi åt framför den vackra utsikten.Där var massor av tama påfåglar. Ett välbevarat kloster finns att beskåda för 3 euro i inträde. Väl värt pengarna. Det finns ett högt, högt kors som man kan gå upp i men just när vi var där var det stängt.

Datum för upplevelsen: september 2015
1  Tack 910astridr
Omdömet skrevs 4 september 2015

Ja, det var en helt otrolig utskiktsplats! uppe vid korset! men i övrigt var det faktiskt inte så mycket att se. Påfåglar som gick omkring i det torkade gräset.

Datum för upplevelsen: augusti 2015
Tack Anna S
Omdömet skrevs 18 juni 2014

Tyckte att Filérimosberget inte var något speciellt att se. Det var en fin utsikt men det som var roligast att se och fota var alla 50-tals påfåglar som gick runt på berget och visade upp sina otroligt vackra fjädrar och som posade så snällt för oss.

Datum för upplevelsen: juni 2014
Tack Fredrika R