Vi såg verkligen fram emot att bo på detta stora och fina femstjärniga hotell, men ack så besvikna vi blev. Det var främst servicen som vi tyckte inte når upp till ett femstjärnigt hotell, men även en del nedgångna möbler och kvalitén på mat och dryck.
Det första av alla intryck som vi fick var när vi frågade i receptionen om två vinglas, en tallrik och en kniv till rummet för att fira vår bröllopsdag med en flaska vin och ost som vi hade köpt själva. Då fick vi till svar att det kan vi ordna, men det kostar er 5 euro, för det är hotellets roomservice. När vi gick ner till restaurangen och erbjöd att vi kunde ta upp allt själva bara vi fick dem, så blev svaret detsamma. Så det blev inga glas, tallrik eller kniv.
Vi hade bokat ett rum som skulle ha havsutsikt och vi fick ett rum med bukt och havsutsikt. Anledningen till att vi enbart ville ha havsutsikt var bl.a. för att vi ville ha ett så tyst rum som möjligt. Vi fick dock ett rum högt upp, vilket var bra.
Rummet var stort och med fin utsikt över Funchal, men balkongen var liten. Det fick bara plats med två stolar och ett kafébord.
Sängen var stor men rätt så hård och kuddarna var alldeles för höga och hårda.
Toaletten var också rymlig, men den dagliga städningen av rummet hade mer att önska. Enligt hotellet så skulle städningen dessutom vara extra noggrann nu i Covid-tider, men vi fann skräp på golvet när vi anlände och det kvarstod i tio dagar. Dessutom fick vi ringa en dag för att be städarna hämta våra blöta handdukar som låg på golvet och ge oss nya fräscha.
Det fanns inget kaffe eller te på rummet och heller inga vinglas, vilket är synd.
Frukosten var uppdelad i olika tider för att undvika så mycket trängsel som möjligt, men kom man efter nio så var det varje dag en lång kö. Så vi bestämde oss för att undvika det så gott det gick. Det fanns mycket att välja på frukosten, men tyvärr var maten inte alltid varm, juicerna var väldigt starka och söta och ibland var det tom fel juice i fel behållare.
Vi hade bokat golftider i förväg och fick vouchers till dessa i receptionen. Som tur var så dubbelcheckade vi dem, för det stämde inte med det vi hade bokat. Det gick att lösa, men ännu en miss i kommunikationen.
Det finns en parkering vid hotellet som kostar lite olika beroende på vilken tid på dygnet som man parkerar. Första två timmarna är gratis och därefter kostar det allt från 40 cent till 80 cent i timmen.
Poolområdet som ligger vid hotellet är otroligt fint och poolen är stor. Det finns också en stor fin pool nere vid havet och direkt tillgång till havsbad. Vet inte om poolerna var uppvärmda, men det kändes inte så.
Poolbaren vid hotellet serverar dryck och mat och det var ganska bra kvalitet på allt vi testade och personalen var snabba och vänliga.
Hotellet har också en SPA-avdelning och vi testade enbart den lilla inomhuspoolen då tyvärr alla basturna var avstängda pga covid. Synd att den informationen inte hade nåt oss innan vistelsen. Det finns också en större uppvärmd inomhuspool som vi testade en gång. Men då det är inomhus så blir det väldigt livat när barnen tjoar och tjimmar i den lokalen.
Hotellet har en Happy hour varje dag 18.00-19.00, men där var det inte helt tydligt för oss vad som ingick och inte. Det finns också underhållning flera kvällar i veckan vilket är trevligt.
För att kunna motsvara våra förväntningar för ett femstjärnigt hotell, så finns det alltså fortfarande mycket att förbättra. Men om ni inte bryr er så mycket om servicen, utan om härligt poolområde, stort rum och bra läge så kanske detta är ett hotell för er.