Spara

från 38,18 US$
från 14,58 US$
från 52,65 US$
Omdömet skrevs 22 mars 2018 från mobil enhet

Spårvagn 28 passerar genom centrala Lissabon. Skönt att vila fötterna en stund men det finns så många sevärda kvarter att just dessa inte sticker ut.

Tack marilla456
Omdömet skrevs 21 mars 2018 från mobil enhet

Hur många turister kan man pressa in i en spårvagn? Ståplats på ryckig, långsam och rätt lång färd där passagerarna står packade som sardiner gör att ingen utom de extremt kortvöxta och de lyckliga som fått en sittplats kan se ut genom fönsteen under färden
Efter en dryg halvtimme ropar den bittre föraren ”ut, ut!” till passagerarna och även vi med round trip biljetter måste stiga av. Däpå sitter den bittre på sin förarplats i vagnen i 5 minuter och glor på passagerarna som snällt köar två meter längre fram, för att få stiga på igen. Han kör fram och trängseln för att komma ombord och gå en sittplats är total. Här råder djungelns lag som ger en känsla av 60-talet bakom järnridån.
Rekommenderar istället Alfama till fots och tuc tuc eller taxi för den som inte orkar gå resten av sträckan.

Tack MarikaL
Omdömet skrevs 19 mars 2018 från mobil enhet

Det finns olika linjer, och den vi åkte med gjorde inte en rundtur, utan gick bara i östvästlig riktning genom trånga gator. Det är mycket folk på vagnarna, så det är trångt. Se upp för ficktjuvar! Om man inte har köpt något dagspass för buss/metro/tram kostar en enkelbiljett 2.90 eur. Vid ändhållplatsen får alla gå av. Vill man åka tillbaka får man ställa sig sist i kön och köpa ny biljett för 2.90 eur. Så för oss som åkte till ändhållplatsen, och sedan tillbaka igen kostade det oss 5.80 eur / person och vi åkte tillbaka samma väg, så vi såg samma gator en gång till. Så om ni skall åka mer än en tur, se då till att ni går på en annan spårvagn andra gången, så att ni får se lite andra gator.

Tack 218christera
Omdömet skrevs 10 mars 2018 från mobil enhet

Ett bra sätt att förflytta sig i stan. Kan dock bli väldigt trångt ombord. Perfekt att man kan betala vid påstigning.

Tack Robert H
Omdömet skrevs 2 mars 2018 från mobil enhet

Ta en guidad tur när du kommer till Lissabon. En vacker stad behöver ses och avstånden att gå kan bli långa. I biljettkiosk eller på de gula bussarna kan du köpa en dags biljett som gäller 24 timmar för 16 euro, en del hotell kan också sälja turerna till bussarna med en liten rabatt. Det finns fler busslinjer med guide. Den blå linjen tar dig på rundtur i Lissabon där du ser de flesta sevärdheterna och får guidning på ditt eget språk. Biljetten gäller också för bergbanan och spårvagn 28 som är Lissabons äldsta spårvagn. Att åka med spårvagnen runt i Lissabon genom smala gator och upp över kullar och nedför branta backar är ett nöje för båda stora och små. Var beredd på lång kö för att få en plats på spårvagnen men en tur med den är väl värt besväret att köa.

1  Tack 600ch