Museo Carmen Thyssen Malaga

från 26,33 US$
från 46,68 US$
från 110,96 US$
Omdömet skrevs 8 december 2019

Intressant. Fick kunskap om spansk konst, sm jag tidigare inte hade kännedom om. Speciellt intressant var specialutställningen av konst från Orienten.

Datum för upplevelsen: december 2019
Tack Bo S
Omdömet skrevs 29 november 2019 från mobil enhet

Missa inte detta museum. Just nu har de en utställning om arabisk konst som var fantastisk. Tog helt musten ur oss. Vilka miljöer, man riktigt kände dofter och ljud. Dessutom andra avdelningar på museet som också var bra.

Tack Nollfemnollfwm
Omdömet skrevs 19 november 2019 från mobil enhet

Som konstintresserad var detta både tråkigt och enahanda. Att hissen inte fungerade gjorde inte skan bättre!

Tack 19gg47
MuseoCarmenThyssen, Atención al Visitante på Museo Carmen Thyssen Malaga, svarade på det här omdömetSvarade 11 februari 2020

Tack för din åsikt även om vi inte delar det, vi är mycket stolta över våra utställningar, liksom de över 170 000 besökare som årligen kommer till museet

Omdömet skrevs 19 november 2019

Sedan 1992 har familjen Thyssens konstsamling funnits till beskådade i det stora och berömda Museo Thyssen-Bornemisza i Madrid. Frun i familjen, Carmen Cevrera, har emellertid samlat konst på egen hand sedan 1980-talet och i mars 2011 öppnades en filial i Malaga, Museo Carmen-Thyssen, där 285 verk ur hennes samlingar ställs ut.
Museet håller till ett renoverat palats från 1500-talet med omgivande fastigheter strax nordväst om Plaza de Constitucion och fokuseras på spanska målare, i första hand från Andalusien under 1800-1900-talen. Här finns t.ex. vår favorit Joaquin Sorolla men också mästaren Fransisco de Zurbarán från 1600-talet. Väl värt både ett besök och en klockren 5:a.

Datum för upplevelsen: september 2019
Tack Robert A
Omdömet skrevs 8 november 2019

På de tre nedersta våningarna i museet visas Carmens egna samlingar som en permanent utställning. Det handlar om målningar från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Det finns många sång- och dansscener i olika vackert fångade landskap men också tjurfäktningar och krogslagsmål där det står härliga till och som skulle ha kunnat vara föregångare till scener i moderna westernfilmer.

Det finns sjölandskap med dramatiska vyer av stormpiskade hav, men även lugna målningar från stränderna runt Málaga, med ett ljus som också finns hos skagenmålarna. En tavla visar ett tidigt engelskt kryssningsfartyg på Málagas redd.

Vissa yrkesutövningar har varit populära att avbilda såsom ankomst till och lämnande av tjurfäktningsarenan, fiskare på väg ut på havet eller fiskare på väg tillbaka från havet, tvätterskor och en och annan bandit.

På fjärde våningen pågår en temporär utställning om spanska målares uppfattnjng av befolknjngen i norra delen av Afrika.

Tack 101Peter89