Meddelande från Tripadvisor:Tillfälligt stängt

från 21,57 US$
från 32,91 US$
från 32,36 US$
Omdömet skrevs 12 januari 2020

Om man är det minsta intresserad av historia är detta ett måste när man är i Malaga, man kan nästan känna hur Rommarna satt där och hejade.

Datum för upplevelsen: januari 2020
Tack Envallius
Omdömet skrevs 20 november 2019

En typisk romersk teater upptäcktes 1951 inne i Malaga delvis täckt att ett kulturhus som byggdes på 1940-talet. Efter en lång debatt revs huset och teatern återställdes så gott det gick. Den hade byggts längst ned på sluttningen av husberget Gibralfaro på 100-talet efter Kristus. Teatern var i bruk till slutet av 300-talet då området ställdes om till tillverkning av saltad fisk och garumsås, en delikatess i Romarriket. Morerna använde rester från teatern när de började bygga fästningen Alcazar (den observante kan se delar av kolumner i murar och portaler) och teatern föll i glömska.
2010 invigdes ett visningscentrum och det är fri entré till området för den som har lite tid över eller är intresserad av romartiden, annars finns det finare exempel på en romersk teater i andra städer.

Datum för upplevelsen: september 2019
Tack Robert A
Omdömet skrevs 8 juli 2019

En bevarad gammal teater, precis nedanför Alcazaba. Fint att ta bilder på och samtidigt få Alcazaba med i bakgrunden

Datum för upplevelsen: april 2019
Tack Spanienfantasten
Omdömet skrevs 17 januari 2019

Det mest fascinerande med teatern är att den så nyligen upptäckts, grävts fram och gjorts tillgänglig för alla. Exponeringen är mycket snyggt gjord, det är gratis att gå in på området men den lilla utställningsbyggnaden som man måste gå igenom var ett totalt misslyckat datatekniskt försök att belysa teaterns historia. Man såg ingenting bakom de glas som istället reflekterade solen utifrån. Men frånsett det låter jag mig alltid imponeras att orter som har egna antika teatrar i någorlunda gott skick.

Datum för upplevelsen: januari 2019
Tack karlbertilh
Omdömet skrevs 10 augusti 2018

Intressant att besök samt att se de olika "lager" som olika epoker efterlämnat sig. Passa på att se de "bassänger" som rommarna använde till sin Garum.

Datum för upplevelsen: augusti 2018
Tack GunnarP140