“En magnifik kyrka”

Boka i förväg
Mer information
27,27 US$*
och över
Köln Hop-On Hop-Off Bus Tour och Rhine River ...
Rankad som nr 1 av 281 saker att göra i Köln
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Avgift: Nej
Rekommenderad vistelselängd: Mer än 3 timmar
Omdömet skrevs 31 mars 2018 från mobil enhet

Är man i Köln måste man till på Kölnerdomen. Otroligt stor och imponerande byggnad. Inget inträde och mycket att titta på. Jag blev dock mest imponerad av utsidan. Så stor kyrkan är.

1  Tack Dick J

Omdömet skrevs 2 januari 2018 från mobil enhet

På väg ner till Frankrike var det lagom med ett stopp i Köln. Efter en promenad på stan hamnade vi framför denna enorma och vackra kyrka. Gratis att gå in.

1  Tack Natalie E
Omdömet skrevs 12 december 2017

Stort och pampigt men smutsig fasad av alla föroreningar!
Trots det, beundransvärt och värt ett besök!

Tack Kiriakos M
Omdömet skrevs 23 november 2017

Jag gjorde mitt första besök i Kölnerdomen i mitten av 1970-talet och blev oerhört imponerad. Nu är jag tillbaka igen och ”Hohe Domkirche St. Peter und Maria” är precis lika imponerande, med sin mäktiga fasad och med en tornhöjd på 157 meter är den ju den tredje högsta i världen.
Domkyrkans historia är lika imponerande och omväxlande. Den började byggas 1248 på platsen för en äldre kyrka från 800-talet, med drogs med ständiga förseningar. Ungefär 1530 ledde pengabrist till att bygget stoppades, franska trupper använde senare den ofullbordade domen till stall och lager. Först 1842 drog man igång igen och 1880 stod domen äntligen klar, mer än 600 år sedan byggstarten. En äkta gotisk byggnad färdigbyggd med hjälp av 1800-talets mest moderna tekniker, takbalkarna är t.ex. av järn.
Sedan 1996 räknas Kölnerdomen till UNESCO:s världskulturarv och den är verkligen imponerande även om alla avgaser får den ljusa sandstenen att mörkna och gjort den ganska dyster att se på.

Tack Robert A
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 10 oktober 2017 från mobil enhet

Massiv byggnad med intresssnt historia som måste besökas. Fritt inträde och guidade turer för ca 5€.

Tack Anton W

Resenärer som tittade på Kölnerdomen tittade också på

Köln, Nordrhein-Westfalen

Besökt Kölnerdomen? Berätta vad du tyckte!