Höjdpunkter från omdömen
En del helt fantastiska parkinstallationer

Omdömet skrevs 12 februari 2020

Erling G
Viimsi, Estland
Läs alla 83 omdömen

Omdömet skrevs 12 februari 2020

Trots att vi var där och vaädret inte var det bästa fick vi en fin upplevelse blan alla Enköings parkanläggningar.

Datum för upplevelsen: februari 2020
Tack kardellens
Omdömet skrevs 17 september 2019

Vacker grönskande park och blommor rund gångbanorna av grus. Många Enköpingsbor promenerar genom denna vackra park !

Datum för upplevelsen: september 2019
Tack Erling G
Omdömet skrevs 9 september 2019

En varm höstdag gjorde vi en utflykt till Enköping, " Sveriges närmaste stad", för att ta en promenad och kanske hitta ett ställa att fika. Vi parkerade i hamnen och när vi gick norrut längs Åpromenaden mötte vi överraskade en samling stora och små parker, små fickparker, exotiska träd, perennplanteringar, idéträdgårdar, konstverk och examensarbeten, den ena trevligare än den andra. Här finns hur mycket som helst att upptäcka. Att det dessutom finns en rad trevliga caféer i centrala Enköping är ju inte heller fel. Det är ett långsiktigt arbete som sedan början av 1980-talet omvandlat en vanlig småstad till en stad av parker som uppmärksammats långt utanför Sveriges gränsen (men inte av oss, förrän nu).
PS. Missa inte Klosterparken där Enköpings kloster låg. Området där Enköpingsån möter Mälaren har varit bebott sedan lång tid och staden har anor från 1200-talet. Det var här, på en liten ö i ån, som ett franciskanerkloster anlades runt år 1250. Klostret revs på 1600-talet och det mesta är sedan 1980-talet täckt av ett lager skyddande jord.

Datum för upplevelsen: juli 2019
Tack Robert A
Omdömet skrevs 27 augusti 2019 från mobil enhet

Fantastiska parker och rondeller. Min hemstad kan vara stolt över detta. Härlig utställning efter ån. Ta tid och gå in på turistcentrumet och skaffa en karta. Ta god tid på Er.

Datum för upplevelsen: juli 2019
3  Tack 851ThomasF
Omdömet skrevs 18 augusti 2019

Åk det lilla parktåget, se dessa fantastiska arrangemang av parker. En guide som är outstanding, kan oerhört mycket om alla växter och berättar även om Enköpings historia, kyrkan, skolan, dr Westerlund, uppfinnare Johansson med rörtången och skiftnyckeln, Matssons parker mm. Blev en helt oförglömlig upplevelse! Kommer gärna tillbaka nästa år!

Datum för upplevelsen: augusti 2019
1  Tack torsten4411