Omdömet skrevs 24 januari 2017

Vi trivdes på Mahekal från första stund. Mysigt, lugn och ro. Man slipper all skränig musik och aktiviteter vid poolområdet som annars är väldigt vanligt i Mexico. Fantastisk frukost och lunch. Middagen inte lika bra. Halvpension och all dryck betalade man själv.
Jag skulle gärna boka Mahekal igen MEN har några saker som jag inte är helt nöjd med. Vi reser ofta över jul- och nyårshelgen, och under den helgen är stranden ganska fullsmockad med folk. Mahekal har ingen privat strand och har du då betalt extra för en hydda längst ner mot strandkanten så har du 50-100 st lokal-befolkning som har pick-nick precis framför och bredvid din hydda. Där sitter dom och umgås långt in på natten. Mamitas Beach Club ligger granne, det var ju lite kul tyckte vi att Mamitas skulle ha nyårsparty med de 10 bästa DJ:s i världen. När de gick in på 4:e dygnet var vi inte lika glada längre. Vänner till oss sov med öronproppar natt efter natt, men det hjälpte inte då sängarna skakade i timmar. Många checkade ut från hotellet, de stod inte ut. Vi såg flera som sov i lobbyn. Jag önskar att ledningen för Mahekal kunde ha visat gästerna lite hänsyn och förståelse, men de var helt nonchalanta när vi påpekade detta. De bad inte om ursäkt, ingenting.
Nyårsmiddagen blev vi tvingade att köpa på hotellet, vi fick alltså inte gå någon annanstans och äta, då vi hade stått en timme i kö för middagen fastän vi hade förbokat, så var maten vi skulle äta slut. En riktig katastrof! och dyrt var det.
Jag bor gärna där igen, men absolut inte över nyår.
Det går en allmän väg genom hotell-området och det smälldes i bildörrar på nätterna, folk gick förbi och var högljudda.
Vi saknade gym och tennisbana. Vi bodde där december 2015 - januari 2016.

• Bodde här: februari 2016, reste med familjen
3  Tack LenaMK
Omdömet skrevs 20 augusti 2016

Bodde här 4 dagar, med halvpension. Fantastisk personal, oerhört vänligt, vackert, bungolows i mexikansks stil i tropisk trädgår direkt vid stranden. Med flera små / större restauranter och pooler, barer. Lugnt, fridfullt, vänligt och ändå bara minuter till centrala affärs/restaurantgatan. Lätt att komma i samspråk med andra gäster. Alla verkade trivas.

Frukostarna var fantastiska. Missa inte deras mexikanska äggrätter. Luncherna,/middagarna a la carte var också jättebra. Tyckte mindre om buffen till middag en av kvällarna. Fuego och Olas tyckte vi bäst om.

Även om man har halvpension, ingår inte tipsen till serveringspersonalen. Och eftersom de alltid är jättebra, får man räkna med 20% extra på vad maten hade kostat om man betalat den kontant. All dryck tillkommer också. För vår det var det blev det ca 35% utöver vad vi betalade för rummen trots att vi inte drack alkohol. Mest för att man ska veta - det var absolut prisvärt.

Trots att jag gärna provar nytt, skulle jag ändå gärna åka hit igen!

Sammantaget ger vi i familjen Mahekal Beach Resort våra varmaste rekommendationer.

Tips för att välja rum: Vi bodde i rum med garden view, i norra delen - kändes som bästa läge :).
  • Bodde här: augusti 2016, reste med familjen
1  Tack trulsan
Omdömet skrevs 26 april 2016

Bungalowhotell i mexikansk stil inbäddad i grönska och palmer. Superbra service, härlig personal, rent och fräscht. Skulle gärna bo här igen! Byt ut middagen mot lunch. Så mycket bättre! Restaurang El Fuego är fantastisk! Kan varmt rekommendera Mahekal Beach Resort om man ska till Playa del Carmen. Bara 5 minuter till 5:e Avenyn med shopping och restauranger.

Bodde här: april 2016, reste som ett par
1  Tack wangemark1
Karen S, Manager på Mahekal Beach Resort, svarade på det här omdömetSvarade 28 april 2016

Tack för den stora översynen av Mahekal Beach Resort . Vi är glada att du hade en fantastisk semester . Vi hoppas att du kommer tillbaka till vårt paradis snart!

ömt,

Karen Smith

Omdömet skrevs 21 april 2016

Bodde på Mahekal en vecka i januari. Vår dotter Angelica och hennes Jens gifte sig där på hotellet. Ett magiskt fint bröllop. Hotellets personal var jättetrevliga och maten var så god. Jättefint hotell alldeles vid stranden och nära till shopping. Har bokat till januari 2017, men då blir det två veckor på detta mysiga hotell. Längtar redan tillbaka.

• Bodde här: januari 2016, reste med familjen
Tack IKl_12
Omdömet skrevs 25 mars 2016

Mahekal ligger i en mer stillsam del av stranden som annars är ganska packad med folk, precis i höjd med början av gågatan 5 Ave. Perfekt läge med andra ord. Personalen är toppen, maten underbar, stranden fin, inga mygg (åtminstone inte i februari). Dessutom snabb wifi i hela området.
Vi bodde i ett "ocean view"-rum en trappa upp nära deras spa. Enkelt men gemytligt. Att det varken finns tv eller kylskåp på rummet gjorde absolut ingenting.
Av andra recensioner att döma bör man kolla innan man bokar datumen att Mamita's Beach Club en bit ner på stranden inte planerar musikfestival de aktuella datumen. Då kan det bli högljutt.

Lite blandade prisexempel från feb 2016 (100 pesos = 46 SEK):
Taxi från flygplatsen i limo via Playdelcarmenainfo 63 US-dollar, 550 kr
Utflykt till Chichen Itza, en cenote 500 kr per man inkl mat, guide och inträde. Från kl 8.00-20.00.
Taxi inom centrum 30 pesos ca 10 minuter
Taxi heldag till Tulum, El Paraiso och Grand Cenote: 1 800 pesos + p-avgifter 150 pesos = 900 kr totalt
Corona och Sol på hotellet: 58 pesos, 27 kr
Öl i butikkedjan Oxxo: 15 pesos, 7 kr
Öl i bar på 5 ave: 45 pesos
Cocktails: hotellet 95-130 pesos, 44 kr-60 kr, samma på stan
Pasta på 5 ave: 160 pesos

Tips för att välja rum: Varje bungalow har två plan. Vi bodde en trappa upp vilket jag rekommenderar. Trevligt med lite utsikt.
  • Bodde här: februari 2016, reste som ett par
2  Tack Christina N