Spara
Höjdpunkter från omdömen
Bronsåldersgravfältet öster om Tallinn !

Omdömet skrevs 24 april 2018
Erling G
Viimsi, Estland
Bronsåldersgravar intill Europavägen mot Narva !

Omdömet skrevs 21 september 2017
Erling G
Viimsi, Estland
Läs alla 8 omdömen

Omdömet skrevs 24 april 2018

Bronsåldersgravfältet låg tidigare där huvudvägen - Tallinn/Narva nu passerar men flyttades under sovjettiden 20 meter söderut och man kunde fortsätta vägbygget, vilket stoppades under 3 år för att flytta bronsåldersgravarna !

Datum för upplevelsen: oktober 2017
Omdömet skrevs 21 september 2017

Gravarna upptäcktes när man grävde en ny rak väg österut från Tallinn. När man upptäckte att vägstråket gick mitt över ett bronsåldersgravfält, avstannade bygget under tre år för att förflytta gravfältet 20-30 meter söder om den nya vägen. Detta skedde under Sovjettiden!

Datum för upplevelsen: augusti 2017
Omdömet skrevs 22 september 2016

Gravarna är formade som ringar av kalksten med en rekutangulär kalkstenskista i mitten.
På kistorna har det i begynnelsen varit lock av kalkstensskivor,vilka inte längre finns bevarade ! På begravningsplatsen går kalkstenen upp till ytan och endast mossor kan växa där ! Det finns även ett museum där man bevarat smycken och rakhyvlar i brons och likadana fanns även i svenska bronsåldersgravar ! Sevärdheten besöks årligen av många resegrupper och turister ! Själv har jag besökt platsen ett 50-tal gånger !

Datum för upplevelsen: augusti 2016
Omdömet skrevs 8 januari 2019 från mobil enhet