Spara
Höjdpunkter från omdömen
Bronsåldersgravarna öster om tallinn !

Gravarna upptäcktes under Sovjettiden när den nya vägen mellan Tallinn och Narva skulle byggas ... läs mer

Omdömet skrevs 3 februari 2020
Erling G
Viimsi, Estland
Bronsåldersgravfältet öster om Tallinn !

Bronsåldersgravfältet låg tidigare där huvudvägen - Tallinn/Narva nu passerar men flyttades under ... läs mer

Omdömet skrevs 24 april 2018
Erling G
Viimsi, Estland
Läs alla 8 omdömen

Omdömet skrevs 22 september 2016

Gravarna är formade som ringar av kalksten med en rekutangulär kalkstenskista i mitten.
På kistorna har det i begynnelsen varit lock av kalkstensskivor,vilka inte längre finns bevarade ! På begravningsplatsen går kalkstenen upp till ytan och endast mossor kan växa där ! Det finns även ett museum där man bevarat smycken och rakhyvlar i brons och likadana fanns även i svenska bronsåldersgravar ! Sevärdheten besöks årligen av många resegrupper och turister ! Själv har jag besökt platsen ett 50-tal gånger !

Datum för upplevelsen: augusti 2016
Tack Erling G