Spara
Höjdpunkter från omdömen
Bra fjäll för nybörjare och barnfamiljer

Omdömet skrevs 30 juli 2021
Maria S
Lidingö, Sverige
Fantastisk natur och storslaget vattenfall!

Omdömet skrevs 19 juli 2021
Isepise
Stockholm, Sverige
Läs alla 113 omdömen

Omdömet skrevs 30 juli 2021

Ett riktigt bra fjäll att vandra på som nybörjare och för barnfamiljer. Bra iordningställda leder, skyltat, samarbete med Håll Sverige Rent för att undvika nedskräpning. Vi var tidigt på sommaren så det fanns gott om plats på parkeringen och inga mygg.

Datum för upplevelsen: juli 2021
Tack Maria S
Omdömet skrevs 19 juli 2021

Fulufjällets nationalpark är den vackraste och mest storslagna nationalpark jag har besökt i Sverige! Den riktigt häftiga naturen och Njupeskärs mäktiga vattenfall gör Fulufjället till en plats som är väl värd att besöka!

Fulufjällets nationalpark ligger i Dalarnas nordvästra delar och erbjuder ett varierat, vackert landskap med både skog, fjäll, stup och forsar. Det finns en uppsjö av trevliga vandringsleder med olika svårighetsnivå. Vattenfallet (som är nationalparkens primära sevärdhet) ligger cirka två kilometer från den stora parkeringen vid Naturum. Värt att notera är att stigen till vattenfallet på sina håll både är brant och knölig att gå på, så är du skröplig eller har barnvagn är tillgängligheten relativt dålig. Likaså ligger vattenfallet nedför en lång trappa, ramp saknas. Är du ung och rask tar det cirka 45 minuter att gå till vattenfallet, och man går genom skog, över forsar och vid vattenfallet, ett brant och stenigt landskap. Man bör gå hela vägen fram till vattenfallet. Själva vattenfallet är mycket maffigt, 70 meter fritt fall och med stenbranter på vardera sidan. För de fågelintresserade finns det möjlighet att både få se jaktfalkar och lavskrikor i nationalparken.

Jag och mina föräldrar besökte Fulufjällets nationalpark i mitten på juni 2021 och vi hade ett mycket trevligt besök. Vi vandrade Jaktfalksleden med avstickare fram till Njupeskär och Old Tjikko (världens äldsta träd), totalt blev det runt nio kilometer. Nio kilometer kanske inte verkar så långt, men i den branta, mycket steniga och kuperade terrängen kändes det längre, och tog totalt sex timmar (fotostopp och matrast inkluderat). Slingan till Old Tjikko är två kilometer extra, och som träd betraktat är det inte mycket att se, men naturen längs vägen är verkligen spektakulär: kalfjäll, snö, milsvid utsikt och fantastiska lavar. Jag rekommenderar synnerligen varmt att gå slingan om Old Tjikko för att se den extraordinära naturen och vyerna. En nackdel är att Old Tjikko-slingan är dåligt utmärkt (i övrigt är lederna väl markerade); när du varit nere vid Njupeskär och kommit upp för trappan, sväng vänster mot en brant trappliknande konstruktion, gå förbi en liten rastplats och när ett stenigt parti börjar - sväng höger på en liten stig: där börjar slingan runt Old Tjikko. Att medta en detaljkarta över vandringslederna, ordentligt med vatten och proviant samt en fulladdad mobil är viktigt. På Jaktfalksleden känner man verkligen att man är ute i vildmarken, vi såg få andra människor och det enda som hördes var vinden och åarnas brus. Man kan med fördel fylla sin vattenflaska i fjällbäckarna.

Det finns också ett antal lättare vandringsleder (mer lämpliga för barnfamiljer än den krävande Jaktfalksleden) som Njupeskärsslingan (går i en cirkel till vattenfallet och tillbaka till Naturum), samt den rullstolsanpassade, spångade leden. Vill man gå flerdagsturer finns det en stor mängd längre, markerade leder i nationalparken samt vindskydd och raststugor.

Fulufjällets nationalpark har ett Naturum som just nu är stängt av pandemiskäl, samt en servering. Jag rekommenderar dock att ta med sig matsäck och äta längs vandringen. Vid vattenfallet kan det vara mycket folk så ät gärna en bit bort för att få uppleva den rätta vildmarkskänslan.

Fulufjällets nationalpark är verkligen spektakulärt vacker, och rekommenderas helhjärtat! Det varierade landskapet, Njupeskär och Jaktfalksleden gjorde besöket i nationalparken till en fröjd!

Datum för upplevelsen: juni 2021
Tack Isepise
Omdömet skrevs 4 juli 2021 från mobil enhet

Toppenhärlig natur. Hjortronblad överallt och lite blommor. Till och med några hjortron har kommit fram.

Vilken härlig natur! Superbra uppmärkt!

Datum för upplevelsen: juni 2021
Tack lakaien
Omdömet skrevs 24 september 2020 från mobil enhet

Vi åkte för att se Njupeskärsfallet och fick den vackra nationalparken på köpet. Mycket välordnat och vacker natur, med bra utmärkta sevärdheter. Kommer gärna tillbaka.

Datum för upplevelsen: september 2020
Tack Magnus67
Omdömet skrevs 9 augusti 2020 från mobil enhet

Här är det ordnat och fint och verkligen värt besöket. Många bra leder och skön natur. I naturum kan man lägga upp planerna för turen, gå på toa, köpa glass och äta mat. Tyvärr ganska mycket folk så den där känslan av att vara i vildmarken försvann men jag är mycket glad ändå!

Datum för upplevelsen: augusti 2020
2  Tack Jenzag