Travelocity
Orbitz.com
eDreams
Omdömet skrevs 16 juli 2021

Tällbergsgården är ett adekvat hotell där både rum, frukost och middag är bra, men inte levde upp till mina högt ställda förväntningar på en fantastisk vistelse.

Vi var tre personer som hade ett dubbelrum (där en person kan sova på bäddsoffa) och ett enkelrum. Vi hade tre resväskor och fick plats utan problem. Dubbelrummet var mycket stort med en fin utsikt över Siljan, uteplats och en soffgrupp. Dock var badrummet oproportionerligt litet och ganska slitet, i kontrast till övriga rummet som höll en god standard. I båda rummen fanns tepåsar, tekokare och en espressomaskin. Enkelrummet var trivsamt med en skön säng, skrivbord, men dock saknade jag en spegel i själva rummet (den enda spegeln som fanns var mycket liten och satt i badrummet). Badrummet var i jämförelse med övriga rummet i lagom storlek. Jag sov gott och det fanns bra gardiner att mörklägga med. Något som var mindre bra var att WiFi:t inte räckte till våra rum. Vi påpekade detta i receptionen så snart vi anlände till rummen men under våra tre nätter på hotellet åtgärdades inte problemet och vi fick ingen återkoppling.

Vi bodde i huvudbyggnaden och hade utsikt mot byn och Siljan, men bor man i huvudbyggnaden med fönster åt andra hållet är utsikten istället över parkeringen, så vill man ha utsikt rekommenderar jag att skriva det i bokningen.

Tällbergsgården i stort är mysigt med en ombonad och stor lobby där det finns sköna fåtöljer och soffor. Ett rum med biljardbord finns.

Frukosten är bra, men nådde inte mina förväntningar. Det finns fil, ett rikt utbud av bär, nötter och flingor, juicer, bröd, ostar, kallskuret samt en avdelning med ett varmare sortiment med äggröra, bönor, tomater och plättar. Man blir mätt och belåten, men jag märkte att plättarna och vissa av frallorna ibland verkade vara från gårdagen och var därmed hårda och knapriga. Både frukost och middag serveras i ett mysigt rum med vackra träpaneler, fin utsikt och traditionell utsmyckning från Dalarna.

Tällbergsgården har en restaurang och om man drar på sig spenderbyxorna kan man med fördel äta där en gång under sin vistelse. Det serveras en trerättersmeny och vegetariska alternativ finns. Något mycket märkligt är dock att det på menyn utanför hotellet och på hemsidan erbjuds fem förrätter och ett stort antal varmrätter och efterrätter, men i verkligheten finns bara en förrätt, ett par varmrätter och en efterrätt! Riktigt dåligt att annonsera något som inte finns. Jag åt vegetariskt och allt smakade bra, men det var klart kostsamt. Prisvärt? Tveksamt. Kyparen var väldigt trevlig och gjorde en utmärkt drink.

Tällbergsgården ligger, som man hör på namnet, i Tällberg, cirka en kilometer från Siljans strand. Tällberg är en rar liten by med mängder av fina, gamla röda hus samt den rätt trevliga vandringsleden Tällbergsrundan (7 km). Från Tällberg är det endast en dryg mil till Leksand respektive Rättvik där en mängd affärer och restauranger finns.

Tällbergsgården parkering är stor och det är inga problem att hitta en parkeringsplats.

Personalen är trevlig och vet mycket om Tällbergs omgivningar. När vi skulle checka ut fick vi dock betala avsevärt mer än vad som stod på bokningsbekräftelsen vilket vi påpekade. Emellertid fick vi vänta drygt tre veckor på att pengarna skulle föras över till oss, och nog borde det ha kunnat gå snabbare (eller inte ens skett i första taget?) På ett nyöppnat hotell hade detta kunnat ursäktas för ett nybörjarmisstag, men på ett anrikt hotell som Tällbergsgården kan en sådan miss bara betecknas som slarv.

I Tällberg finns det sju hotell, och jag är säker på att flera av dem håller en högre nivå än Tällbergsgården. Tällbergsgården är generellt bra men flera områden saknar en hel del och har du valmöjligheter skulle jag därför rekommendera att välja ett annat hotell i Tällberg.

Rumstips: Rum mot Siljan rekommenderas verkligen.
Datum för vistelsen: juni 2021
Tack Isepise
Omdömet skrevs 20 juni 2021 från mobil enhet

Vi möts av en skön avspänd atmosfär, precis vad vi behövde.
Trevlig rum med utgång till terass där utsikten över Siljan är hänförande.
Vi bjuds på ett skådespel när himlen och sjön skiftar färg i väderomslagen.
Både frukost och middag håller god standard.

Datum för vistelsen: juni 2021
Tack D8187LIstefans
Omdömet skrevs 25 april 2021

Rum 3 (svit)hade samma standard som ett dåligt vandrarhem. Svarta små hårstrån på den nybäddade sängen, trasigt tyg och ordentligt fläckig soffa där det också låg en gammal napp, ett hårspänne och en ihopklämd ischoklad. Och även trasig jacuzzi som läckte ut över hela badrumsgolvet. De var tillmötesgående och gav oss ett nytt rum som var mycket trevligare med superfin utsiktöver Siljan. Sängen knarrade något fruktansvärt och trycket i duschen var superdåligt..plus att duschmunstycket i taket var trasigt. Det tog ganska exakt 50 minuter att fylla upp jazzucin för att kunna bada. Hade vi inte haft erbjudande å fått rabatt hade jag varit löjligt missnöjd. Maten i restaurangen och frukosten var dock väldigt bra och servitören vi hade för kvällen var väldigt trevlig. Väldigt trevligt omgivning.

Datum för vistelsen: april 2021
Tack Sofiakarlsson1223
Omdömet skrevs 28 december 2020 från mobil enhet

Mycket trevligt hotell med bra restaurang, trevlig och kunnig personal. Bra och mysigt julvistelse, tråkigt med corona, men dom gjorde det bästa ut av det. God julemat i fina omgivningar, återkommer gärna

Datum för vistelsen: december 2020
1  Tack berntaagel
Omdömet skrevs 8 november 2020 från mobil enhet

Åt middag på hotellet med vänner och blev inte besviken. God mat, goda viner och trevlig och flexibel serveringspersonal i mysig dalamiljö.Ett plus för fin barnmeny och pyssel för barnen så både de och deras föräldrar kände att barn var välkomna.

Datum för vistelsen: november 2020
Tack evag772