“Kungligt slott i särklass”
Omdöme om Gripsholm Castle

Gripsholm Castle
Rankad som nr 1 av 8 saker att göra i Mariefred
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: Mer än 3 timmar
Omdömet skrevs 1 april 2018

Besöker ni Mariefred i Sörmland är ett besök vid det magnifika kungliga slottet Gripsholm något alldeles särskilt. Slottet är en del av Sveriges historia från 1500-talet då Gustav Vasa lät bygga det. Från början stod där ett kloster. Slottet är inte bara vackert utan välhållet och innehåller ett porträtt galleri från Gustav Vasa fram till våra dagar.
Den mycket välbevarade teatern från teaterkungen är världsunikt längst upp i slottet.

Tack Göran H

Omdömet skrevs 27 december 2017

Tyvärr var slottet stängt under hela julen. Mariefred lockar turister även under jul, inte minst med vistelse på det berömda värdshuset. Slottet borde kunna ha öppet någon timma under julhelgen.

Tack Ragnar C
Omdömet skrevs 4 september 2017

Vi betalade inträde för att se hur det såg ut där inne, och det var väl värt pengarna. Det är ett stort slott och det finns mycket att tittat på.

Tack annica s
Omdömet skrevs 9 augusti 2017

Svensk historia från Gustav Vasa till nutid hittar du i Gripsholms slott. Vandra runt i slottets salar på egen hand och/eller delta i guidad visning(45 min). En fantastisk historielektion med hisnande upplevelser, vackra interiörer och spännande historier genom sekler. Roligt för gammal som ung - hela famlijen!

Tack Monica F
Läs fler omdömen
Omdömet skrevs 19 juli 2017 från mobil enhet

De många rummen fyllda med porträttmålningar toppas av ett komiskt uppstoppat lejon. Dagens garv....

1  Tack danielstenberg

Resenärer som tittade på Gripsholm Castle tittade också på

Nykvarn, Stockholms län

Besökt Gripsholm Castle? Berätta vad du tyckte!