Kontakta boendet för att kontrollera tillgänglighet.
Det finns liknande hotell tillgängliga.
Visa alla
Omdömet skrevs 14 juli 2017 från mobil enhet

Gammal härlig byggnad med atmosfär från gamla tider. Spartanska köksmöjligheter på grund av K-märkt. Vi var 9 personer som hade det underbart. Bra sällskapsmiljöer och trevlig personal. Kan rekommenderas.

Datum för vistelsen: juli 2017
Tack Henke_Fredde
F0bbe, marknadsföring på Marketenteriet, svarade på det här omdömetSvarade 10 juli 2018

Här kommer ett (något sent) tack från oss, för att du tagit dig tid att recensera Gruvgårdens Bed & Breakfast!

Roligt att höra att ni trivdes under er vistelse. Ja, huset byggdes i början av 1900-talet för att inkvartera gruvarbetare. Men eftersom gruvans aktiebolag gick omkull, stängdes gruvan och gruvarbetarna blev arbetslösa. Därför kom huset aldrig till användning som det var tänkt, utan stod mer eller mindre orört under resten av hela 1900-talet. Och slutligen blev det även byggnadsminnesmärkt.

För att kunna återställa huset i originalskick i framtiden, har man antagit ett antal lösningar. En fiffig sådan är att toaletter och duschar är byggda som "rum i rummet" - de är alltså inbyggda kassetter, vilket man bland annat kan se på nedervåningen om man tänker på det.

Hoppas vi ses snart igen. Välkommen åter!

Omdömet skrevs 20 augusti 2016

Broschyren ger en totalt felaktig bild av rummens standard. Detta gör att rummens prisnivå får anses väldigt hög. Rummen är absolut inte prisvärda.

En i sällskapet blev sjuk och vi blev lovade pengar tillbaka. De fick alla uppgifter inklusive kontonummer, men vi har fortfarande 2 månader efter besöket inte fått några pengar tillbaka. DÅLIGT...... Skärpning!
Detta nog om B&B.

Guiden på gruvturen var helt fantastisk och det räddade dagen.

Datum för vistelsen: juli 2016
Tack pas326
F0bbe, marknadsföring på Marketenteriet, svarade på det här omdömetSvarade 31 juli 2018

Tack för att du tagit dig tiden att skriva en recension! Och jag ber om ursäkt för det väldigt sena svaret, förstås.

Gruvgårdens B&B är inredd i det gamla byggnadsminnesmärkta "markententeriet", som ursprungligen byggdes för att inkvartera gruvarbetare i början av 1900-talet. Byggnaden kom dock aldrig att användas för det syftet, eftersom gruvan stängdes, och blev stående mer eller mindre oanvänd under hela 1900-talet. Efter många decennier erhöll den därmed också byggnadsminnesstatus, vilket gör att den numer inte får förändras nämnvärt.

Vi har, sedan du var här, uppdaterat bilderna på rummen till bilder på standardrum, åtminstone bland annat vår hemsida. Jag håller med om att vi nog använde bilden på det allra finaste rummet - "bröllopssviten" - lite för ofta, vilket gav en felaktig bild av standarden i de flesta rummen. Standarden ÄR spartansk, jag håller med. Och det är tanken med boendet: man ska få en sorts "vintage-känsla" när man övernattar i denna historiska omgivning. Men som du skriver, vi har tidigare inte lyckats förmedla detta i förväg på ett korrekt sätt , vilket gör att man som övernattande gäst kan få en annan upplevelse än vad man hade föreställt sig. Jag hoppas att vi lyckas bättre numer.

Angående återbetalningen måste något där har gått fel. Detta ber jag så hemskt mycket om ursäkt för, för så ska det förstås inte vara. Jag hoppas att ni kontaktade oss igen när ingen återbetalning kom och att det hela löste sig, till slut.

Härligt att höra att ni trivdes så med gruvvisningen och guiden, och att det räddade upp det hela.

Hoppas, trots allt, att vi ses snart igen. Jag hälsar dig hjärtligt välkommen åter.

Omdömet skrevs 30 december 2015 från mobil enhet

Vi var de enda gästerna denna natt. Lugnt och skönt. Kan tänka mig att det kan vara lite stökigare om det är fullt. Rummen kändes lyhörda.
Rent, och snyggt. Traditionell "svensk" frukost.
Då vi hade bokat en tur i gruvan 13.30 på utcheckningsdagen fick vi behålla nyckeln tills efter så att vi kunde förvara vår packning inne. Trevligt.
På det stora hela är jag nöjd. I gen TV dock (för de som saknar en sådan)

Datum för vistelsen: december 2015
Tack 247mats_

Tack för denna fina recension - och samtidigt ber jag om ursäkt för att responsen inte kommer förrän idag!

Gruvgårdens B&B, som är inrymd i det gamla "markententeriet", är ett härligt ställe. Jag håller med. Byggnaden, som uppfördes i början av 1900-talet, kom aldrig till användning som det var tänkt eftersom gruvan stängdes. Här skulle gruvarbetarna inkvarteras men istället stod byggnaden mer eller mindre orörd under hela 1900-talet. Därefter blev den först till vandrarhem och uppgraderades tillslut till et bed & breakfast.

Härligt att höra att ni hade en så bra upplevelse. Hoppas vi ses snart igen. Välkommen åter!

Omdömet skrevs 15 augusti 2015

Jag är besviken att de inte kunde ordna en vegansk frukost, trots att jag bad om det vid beställningen. "Självklart kan vi ordna det", skrev de tillbaka. Det kunde de dock inte fixa utan jag fick åka ner till centrum för att äta.

Datum för vistelsen: juli 2015
  • Restyp: Reste ensam
1  Tack FredrikHolmqv

Tack för att du tog dig tid att skriva en recension - och samtidigt ber jag om ursäkt för att du väntat så länge på att få ett svar på den!

Jag blir bekymrad när jag hör om er frukostupplevelse. För så ska det inte vara. Här har något gått fel i hanteringen, för visst ska det vara möjligt att få en vegansk frukost. Sedan 2015 har mycket hänt gällande rutiner, och idag skulle detta problem förmodligen inte ha uppstått överhuvudtaget. Jag kan bara, om än i senaste laget, be om ursäkt och jag hoppas ändå att vi ses snart igen. Hälsar dig välkommen åter till oss i framtiden.

Detta omdöme har översatts från Engelska. Visa original
Omdömet skrevs 12 januari 2013

Vi bodde i sviten i grottan en dag för att fira min födelsedag. Det var en väldigt speciell upplevelse att övernatta i ett hotellrumsliknande rum i en underjordisk gruva med fem plusgrader. Det finns ingen toalett i sviten så om du behöver en mitt i natten får du gå ut i gruvgångarna till en flyttbar toalett en bit bort - japp, fortfarande fem grader. I sviten är det 18 grader - en bra anledning för par att hålla sig nära ;-) På morgonen kommer personalen ner med frukost och dukar bordet lika fint som på bilderna på internet. Efter frukosten kommer personalen tillbaka och tar med er (och era saker) upp ovan jord. Ni får duscha på hotellet ovan jord - kom ihåg att ta med en handduk eller be om en; vi glömde att ta med och glömde att be om en, ajdå! :-) Om ni är ett kärlekspar som vill ha en unik upplevelse tillsammans: prova det här och ni kommer inte bli besvikna. :-) Förresten, eftersom ni inte kan ta er upp ur grottan själva: se till att ni äter middag innan ni kommer ner!

Tack Eratolin
Detta är ett subjektivt omdöme av en medlem i Tripadvisor och inte av TripAdvisor LLC.Skickades in den Engelska på www.tripadvisor.com. Visa original
F0bbe, marketing på Marketenteriet, svarade på det här omdömetSvarade 29 juni 2018

Thanks for this fine review (which was written a long time ago but was not responded on until today)!

I am glad to hear you enjoyed your stay in the World's Deepest Hotel - The Mine Suite. A stay there is a real adventure! New nowadays is that we have built a brand new waterflushing toilet underground. Sad to hear about the towel experience - you should have been offered towels, of course.

I hope we meet soon again at the Sala Silvermine. Welcome back!

Kind regards, Fobbe, Sala Silvermine